Двугодишен проект по ОП „Развитие на човешките ресурси" в Медицинския университет във Варна ще актуализира учебните програми по комуникация.

Общо 20 програми по специалностите Медицина, Дентална медицина, Фармация, Здравен мениджмънт (магистър и бакалавър), Фармацевтичен мениджмънт, Управление на здравните грижи и Медицински козметик ще бъдат оптимизирани.

Паралелно с това екипът разработва и издава общо 11 помагала на български, английски, немски и руски език с богат набор от аудио и визуални материали за развиване на индивидуалните комуникативни умения както на българските, така и на чуждестранните си студенти. В МУ-Варна към момента се обучават близо 900 чуждестранни студенти от 43 държави от целия свят.

„У нас, за съжаление, доста често сме свидетели или самите ние сме изпадали в ситуации на неправилна комуникация между лекари и пациенти. Назряващият проблем би могъл да се реши с правилно обучение", напомни ръководителят на проекта доц. Виолета Тачева, в рамките на заключителната информационна среща, която се състоя в МУ-Варна на 18 март 2015 г.

„Още преди да влязат в реална работна среда бъдещите медици трябва да знаят много не само за медицинската наука, но и да имат солидни умения в изкуството да комуникират със своите пациенти, да се съобразяват с конкретната ситуация, с интеркултурните особености", подчерта доц. Тачева.

„В Германия, например, на правилната комуникация с пациентите се държи изключително много - недопустимо е на пациента да се говори на „ти", а честа причина за уволняването на лекар може да бъде именно лоша комуникация с пациента", пояснява директорът на Департамента по чуждоезиково обучение, комуникации и спорт на МУ-Варна доц. Иван Мержданов.

„В някои немски провинции изпитът по комуникация на студента-медик се провежда в реална среда с пациент, на който трябва да се направи диагноза, а студентът бива оценяван едновременно от лекар и от филолог".

Пълното наименование на проекта, който е на обща стойност 276 317 лева, е „Повишаване на комуникативната компетентност на студентите по медицина, дентална медицина, фармация, здравен мениджмънт и здравни грижи чрез оптимизиране и създаване на нови учебни програми по комуникация в областта на здравеопазването и специализиран чужд език, отговарящи на съвременните потребности на болниците и други лечебни заведения и на изискванията на модерната информационна среда - BG051PO001-3.1.07-0061".

Променена е изпитната форма по дисциплината „Комуникативна компетентност". В бъдеще студентите вече ще имат възможността да включват дисциплината като свободно избираема.

„Езикът също лекува. Ако лекарят говори  на пациента спокойно, с разбиране и внимание, без съмнение, пациентът ще се почувства по-добре, независимо какво е неговото страдание", каза ръководителят на проекта доц. Тачева.