От няколко дни бензиностанция във Варна продава бензина и дизела с около 10 стотинки по-евтино, отколкото е средната цена в останалите области на страната. Ако А95 в София е 2.03-2.4, а дизелът - 2.06, то варненци могат да купят тези горива за 1.88 и 1.97. Подобен случай има и в Стара Загора.

В студиото на Нова телевизия говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов заяви, че само времето може да покаже дали тази търговска практика ще остане.
На този етап, по думите на Гаврилов, няма нищо ненормално в случващото се, тъй като то показва как работи един пазар - с интелигентно напасване: „Това са действията на един икономически субект, последван от други."
Той посочи, че по-ниските цени във варненската бензиностанция може да са и временно явление, ПР акция или за кратко дори и продаване под себестойност на продукта - нещо, което не е забранено от закона за кратък период от време.

Депутатът от РБ Мартин Димитров обаче пресече говорителя на КЗК, заявявайки категорично и повтаряйки няколко пъти, че просто в България има проблем с конкуренцията.

Депутатът отново извади справки с актуалните цени към момента на пазара на горива в Европейския съюз: дизелът в България е четвъртият най-скъп в целия ЕС, а спрямо Белгия е 35 по-скъп, обобщено: цената в България на дизела без данъците е с 10.56% по-скъп от средното в целия Европейски съюз. Подобни са съотношенията и при бензина - той е 5-тия най-скъп в Европейския съюз, като в Естония е с 27 стотинки по-евтин, а в Австрия с 20 стотинки.

Изводът, който се прави - нещо не е наред, не може цената в България да е толкова дълго време над средната в ЕС, конкуренцията в България не работи така, както трябва да работи", отсече Мартин Димитров и разкритикува действията на регулатора, като даде за пример глобите, които съответната регулаторна институция в Румъния налага при такива условия на пазара.

Депутатът се зарече, че при предстоящия избор на нови членове на Комисията за защита на конкуренцията ще гласува само и единствено за хора, които признават, че има проблем при пазара на горива у нас и които заявят, че смятат да се заемат с това.

Мартин Димитров, Марио Гаврилов и депутатът от БСП Румен Гечев бяха единодушни, че явно проблемите на пазара на горива се коренят в системата на прибиране на акциза и режимът на акцизните складове.

Там е заровено кучето", заяви Румен Гечев, като обаче допълни, че не само установяването на проблема ще оправи нещата. „Имаме проблеми с конкуренцията. Няма как да се движат цените в такъв тандем, особено при положение, че акцизът е доста по-нисък, българската държава прибира акциз доста по-малко от Словения или други държави."

Според него държавата и регулаторите трябва да действат и да оказват влияние на пазара чрез различни механизми - от поддържане на държавни бензиностанции до задължение за складови наличности и поддържане на държавен резерв. Именно така работят страни като Канада, Австрия, САЩ, изреди примери Румен Гечев, като подчерта, че няма универсално решение и трябва да се използват всички средства.

Мартин Димитров обаче бе категоричен, че има потенциал за намаляване на цените на горивата поне до средноевропейските, което означава спад с около 10 стотинки на литър.

В момента се чака да излязат резултатите от проверката на Комисията за защита на конкуренцията, започната август месец. Марио Гаврилов отказа да даде каквато и да е било предварително информация. Той потвърди обаче, че при предишната проверка 80% от запасите на горива са в складове, които се държат от една фирма.

В момента питаме коя е тази фирма - в един глас заявиха Мартин Димитров и Румен Гечев.