Защо турски изтребители свалиха руския бомбардировач Су-24? Кого е обстрелвал той и как ще се отрази този инцидент на отношенията на Русия с Турция и НАТО?

Джан Касапоглу е експерт в Центъра за изследвания на икономиката и международната политика EDAM в Истанбул. Той е и нещатен сътрудник на Колежа по отбраната на НАТО в Рим. В качеството си на турски анализатор, Касапоглу споделя в интервю за Дойче Веле първите си изводи след свалянето на руския бомбардировач Су-24.

ДВ: Какви са Вашите информации за сваления самолет?
Касапоглу: Турция даде ясно да се разбере, че когато бъде нарушено въздушното ѝ пространство, няма да прилага различни критерии в зависимост от националността на самолета-нарушител. Преди около месец Турция вече свали руски безпилотен самолет. Заедно с дипломатическата риторика на турските власти, това е ясно предупреждение към Русия да не нарушава турското въздушно пространство. Турция показва, че следва твърди правила и няма да позволи нито на сирийците, нито на руснаците да поставят под въпрос тези правила.

ДВ: Защо, според Вас, руският самолет е летял над граничната зона?
Касапоглу: Сухой-24 са тактически бомбардировачи, които се използват главно за масивни бомбардировки срещу наземни цели. Според мен сваленият самолет е бомбардирал тюркменски сили, тоест - етнически турци, които участват в бойните действия в Сирия със силна подкрепа от Турция. Става дума за около 5 000 до 9 000 турскоезични бойци, които са обект на интензивни атаки от силите на Асад, подкрепяни от дълго време от руснаците и иранците. Този самолет е имал за цел да бомбардира именно тюркменски сили, а това е доста критично. Защото има опасност от „балтизация” на южния фланг на НАТО и турското въздушно пространство.

ДВ: Какво означава това?
Касапоглу: Чрез постоянни нарушения на въздушното пространство по южния фланг на НАТО, който включва въздушното пространство на Турция, да се създаде ситуация, сходна с тази на Балтийския фланг на НАТО. Там руските нарушения на въздушното пространство вече са едва ли не всекидневие.

ДВ: Руснаците твърдят, самолетът им е бил в сирийското въздушно пространство.
Каква е Вашата информация?
Касапоглу: Според турската процедура, когато самолет доближи на по-малко от 12 мили турското въздушно пространство, зенитната отбрана започва да го предупреждава. Когато дистанцията стане пет мили, Турция вдига своите изтребители F-16 и се подготвя за прихващане, като продължава с предупрежденията. И ако самолетът, идващ от Сирия, все пак навлезе в турското въздушно пространство, тогава вече го свалят. Като имам предвид и предишните руски нарушения, смятам, че бомбардировачът Сухой-24 наистина е нарушил турското въздушно пространство и затова е бил свален.

ДВ: Какви последствия ще има това за отношенията между Русия и Турция?
Касапоглу: В сряда руският външен министър Лавров по план трябва да посети Турция. Тъй че първият знак за бъдещето на двустранните отношения ще бъде именно дали това посещение ще се състои или не. (Междувременно Лавров отказа посещението в Турция - бел. ред.) На второ място индикатор за мащаба на кризата ще бъде съдбата на двамата пилоти. Ако някой от тях наистина е заловен от тюркменски сили, няма да има изтезания или екзекуция, защото това не са терористи като Ал-Нусра. Най-вероятно ще има дипломатически преговори между Турция и Русия. Но ако пилотите попаднат в ръцете на други групи, тогава положението може много да се усложни. Важно е да наблюдаваме дали руснаците ще се решат на ескалация, дали ще има нови нарушения на въздушното пространство. Ако това стане, ще се повиши напрежението не само между Русия и Турция, но също така и между НАТО и Русия. Турски високопоставени служители дадоха много ясно да се разбере, че в случая е било нарушено не само турското въздушно пространство, но и въздушното пространство на НАТО.

ДВ: Това е първият случай, в който страна от НАТО сваля руски военен самолет. Какво означава това за отношенията Русия-НАТО?
Касапоглу: Подобна ескалация наблюдаваме на Източния фланг на НАТО. Много е важно, защото се случва преди срещата на върха на НАТО във Варшава догодина. И ескалация се наблюдава вече не само в балтийските страни, но и по границата на една от военно най-мощните страни в НАТО. След първия подобен инцидент президентът Ердоган вече предупреди, че ще има последици, ако Русия продължава да действа по този начин. А Русия има много добри отношения с Турция, голям стокообмен, енергийно сътрудничество. Затова такива инциденти могат да променят правилата на играта.

ДВ: След терористичните атаки в Париж Русия настоява за широка международна коалиция срещу „Ислямска държава”. Как свалянето на самолета ще се отрази на подобни планове?
Касапоглу: Ако руснаците наистина желаят да бъдат част от коалицията срещу „Ислямска държава”, те ще трябва да променят целта на своите атаки в сирийската война. Защото от самото начало руската операция е насочена не толкова срещу „Ислямска държава”, колкото срещу сирийската опозиция. И още: вместо да нарушават въздушното пространство на НАТО, руснаците трябва да координират своите действия във въздуха с другите участници в коалицията.

ДВ: Смятате ли, че в момента Турция може да поиска подкрепа от НАТО?
Касапоглу: Най-вероятно. Според мен не става дума да се задейства член 5 от Северноатлантическия договор (нападението срещу една страна се смята за нападение срещу всички - бел. ред.), но член 4 във всички случаи е приложим. Тоест - спешни консултации, когато е възникнала сериозна опасност за сигурността и отбраната на НАТО.