В София се подготвят граждански протести срещу изграждането на трамвайна линия, която ще премине по локалното платно на булевард „Скобелев" в отсечката между улиците „Цар Асен" и „Княз Борис".

За това съобщиха разтревожени жители на столицата, които определят създаването на подобен маршрут за мотрисите като напълно ненужно.

Те аргументират категоричната си позиция, като цитират изисквания на Наредба номер 2 на Министерство на регионалното развитие и благоустройството от 29 юни 2004 г. Документът се отнася за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии.

Изграждането на трамвайната линия в този участък противоречи на много от изискванията, посочени в нея.

Едно от тях засяга минималното разстояние от оста на трамвайния път до най-изпъкналите части на сгради и съоръжения е, което трябва да е поне 4 метра. При текущия строеж това разстояние е под три метра.

Много под изискваното е и разстоянието до стълбове с високо напрежение, стълбове за осветление, стени на тунели, устои и стълбове на надлези, парапети и подобни. Според наредбата то трябва да е поне 2,75 м. В настоящия случай обаче разстоянието до парапета на тунела под НДКС е под 50 см.

Далече от изискванията, регламентирани в наредбата, е и разстоянието от трамвайната линия до бордюри, както и това на самото междурелсие.

Локалното платно е с ширина под 3 метра и тротоар под 2 м. Това означава, че трамваите ще минават на по-малко от 2 метра разстояние от прозорците на първите етажи на сградите и на 1 м от входните стълби на някои от тях, изтъкват недоволните от изграждането на новата трамвайна линия.

Те допълват, че проектът предвижда по тази единична трамвайна линия да минават в двете посоки трамваи с номера 1 и 7. Това означава 20 и 30 трамвая на час, посочват още столичаните.

Според тях преминаването на трамвай в подобна тясна близост до жилищните домове създава риск от отслабване, дори срутване на някои сградите поради удвоените вибрации от двете трамвайни линии. Отделно са налице обичайните заплахи за живота на преминаващите по тротоара в района, който се обитава от предимно възрастни хора.

В протестната позиция се изтъква още, че под платното са намира кухо пространство, оставено при строежа на тунела под НДК.

В заключение несъгласните с новата линия определят изграждането й като безобразие и недопустимо нарушаване на гражданските ни права, отговорност за което носи кметът Йорданка Фандъкова.

Данъците в този район са много високи, но той е един от най-мръсните и неподдържани в София, посочват още те, изтъквайки готовността си за протести.