75% от тийнейджърите в Европа са получавали съобщение в интернет от непознат. Това сочат данните на Европейско проучване на Майкрософт относно безопасността в глобалната мрежа.

Информацията беше изнесена по повод Световния Ден за безопасен Интернет, който у нас се отбелязва за шести път. Асоциация Български Детски и Младежки Парламент организира дискусия като част от кампанията „НетАларма" на Майкрософт.

На нея стана ясно, че 37% от децата са отговаряли на съобщения от непознати в интернет от чисто любопитство. За сравнение, през 2010 г. те са били 46%.  

10% от тийнейджърите, които са получавали съобщения от непознати в интернет, са били изплашени от съобщението, а 11% - притеснени, сочат още данните на проучването.

Според тях 18% от тийнейджърите казват, че не се притесняват да споделят тайни в глобалната мрежа, които не биха казали извън онлайн среда.  

23% от тийнейджърите нямат нищо против да станат приятели с възрастни в глобалната мрежа, което е нещо, което не биха направили извън онлайн среда.

67% от непълнолетните заявяват, че се е случвало да изтрият линковете от сайтове, които посещават, за да ги прикрият от родителите си. 17% от участвалите в него пък винаги изтриват линковете след като приключат работата си в интернет. Според изследването 39% от тийнейджърите влизат в интернет сайтове и играят игри, за които не биха получили одобрение от родителите си.

44% от тийнейджърите са излъгали поне веднъж относно възрастта си, докато говорят с непознат в интернет. 15% разрешават на всички интернет потребители да разглеждат личната им информация и снимки, качени на профилите им в софиалните мрежи. Голям процент или 85% от запитаните разрешават пълен достъп до профилите си само на приятели и роднини.

15% умишлено са отправяли заплахи и обиди в социалните мрежи.

Що се отнася до намесата на родителите проучването на Майкрософт показва, че 69% от тях предприемат действия за предотвратяване на достъпа на децата си до сайтове със съдържание за възрастни.

Повече от една трета (36%) от родителите признават, че не следят действията на децата си в интернет и не следят каква информация споделят там. 87% са разговаряли с децата си относно потенциалните онлайн опасности, което е по-висок процент от тези, които са разговаряли с тях на сексуална тематика - 74%.

Според 91% от родителите провеждането на разговор с децата им относно тяхната онлайн безопасност е еднакво важно или по-важно от провеждане на разговор на сексуална тематика. Голям процент - 65% са сигурни, че децата им предприемат нужните предпазни мерки с оглед информацията, която споделят онлайн. 26% от родителите не предприемат действия с оглед ограничаване или контролиране на потреблението на интернет на децата си у дома.

Като цяло 50% от родителите заявяват, че информираността им относно интернет е ниска.

Световният Ден за безопасен Интернет се чества в над 65 страни по света и дава повод за обществен диалог по темите за безопасно поведение в онлайн пространството.

Тази година общоевропейската информационна кампания за онлайн безопасност, към която за пореден път се присъединява и Майкрософт, преминава под мотото „Това не е просто игра, това е твоят живот".

Целта е да се подчертае, че границата между виртуално и реално понякога е твърде крехка, че качването на видео материали и снимки в Интернет, игрите и общуването с непознати могат да са забавни, но в същото време е необходимо да се обръща внимание и на рисковете, защото последиците могат да имат сериозно отражение в реалния живот.