България очаква застрахователите на Vera Su да поемат разходите по изтеглянето и разтоварването на кораба. Това заяви служебният министър на траспорта Христо Алексиев на брифинг в кораборемонтния завод "Одесос" във Варна, съобщава БНТ.

В случай че разходите по спасителната акция не бъдат покрити, страната ни ще заведе иск срещу корабособственика и срещу застрахователя.

Алексиев посочи, че оттук нататък трябва да се прегледат плавателните пътища, защото са много близо до брега. Ще се иницират законови идеи за това как страната да се снабди с техника, тъй като нямаме никаква готовност за подобен вид операции.

По думи на транспортния министър държавата поема собствеността на Vera Su и корабът няма да бъде нарязан на скрап.

Той заяви, че според събраните досега данни всички действия на собственика са били насочени към потапяне на кораба. Алексиев бе категоричен, че оттук нататък трябва да се направи ретроспекция и всеки да си поеме отговорноста.

Vera Su е в залива на Варна

Vera Su е в залива на Варна

Тази нощ беше изтеглен от скалите на Камен бряг

Той обяви и че участниците в безпрецеднтната операция ще бъдат наградени. Подобен инцидент не се е случвал в български води през последните 30 години.

По думите на министър Алексиев успешната операция е пример за това, когато държавата се държи адекватно, планира правилно и разчита на хората си, как тя може да изплува от дъното.

Той подчерта, че България е единствената европейска морска държава, която няма спасителен кораб и оборудване. Спасителният кораб "Перун" миналата година беше нарязан на скрап и сега се наложи от скрап да правим спасителна мисия, по думите на Алексиев. Работата е изключително успешна не само защото чужди фирми са отказали да работят в тези тежки атмосферни условия, а и тъй като освен че е спасен човешки живот, е опазена и околната среда. И то, при положение че собственикът е работил в обратната посока - този кораб да бъде потопен.

Освен че ще се преразгледат плавателните пътища да не минават толкова близо до брега, ще бъдат изготвени ясни процедури, включително ще бъдат инициирани законови промени и ще бъдат обсъдени идеи как България да осигури техника за морско спасяване.

Припомняме, сагата със заседналия край Камен бряг кораб приключи - Vera Su беше изтеглен към Варненския залив.

Акцията снощи продължи 10 часа. Корабът вече се намира на един от доковете на пристанище Варна,а товарът, който беше източен от плавателния съд, ще да бъде насочен към място, на което да се разтовари и преработи.

Развитието:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с формулировката "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди стартирането на незабавна операция по спасяване на кораба.

Екоминистерството отчита понижено замърсяване във водата край Камен бряг

Екоминистерството отчита понижено замърсяване във водата край Камен бряг

Екипите на МОСВ продължават всекидневно да следят на място състоянието на водите

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане на товара се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Ден по-късно, на 29 септември, Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" с мотив "сериозна неадекватност" по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода. Беше предприето още едно укрепване.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не е открито замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU, а МОСВ започна ежедневен мониторинг от 7 точки около кораба.

Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Турският собственик мотал, за да потъне Vera Su и да вземе застраховката

Такива са подозренията на служебния транспортен министър Христо Алексиев

На 6 октомври целият екипаж на Vera Su бе евакуиран от кораба на сушата, а заради лошото време в момента български екипаж също не може да се качи, за да започне подготовка за претоварване. Повдигнати са две обвинения - на капитана и втория помощник на кораба, като те са и задържани под стража.

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавия в показателите на биологичанта среда.

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишение на концентрацията на амониев азот около кораба.

На 20 октомври започна разтоварването на заседналия кораб Vera Su. Заради влошаване на времето обаче операцията беше спряна.

На 23 октомври започна операция по изваждане на кораба от скалите. Oт Министерството на околната среда и водите съобщиха, че е отчетено постепенно намаляване на замърсяването във водата край Камен бряг.

Беше отчетено и изтичане на нефтопродукти от носовата част на кораба и откъм кърмата. Течението отнася нефтеното петно на юг.

На 24 октомври три катера направиха два опита да изтеглят Vera Su - и двата опита бяха неуспешни. Първият път дори се скъса въже, но заседналият кораб все още е в скалите край Яйлата.