"Коменски" е подпрограма на Програмата на Европейската общност Сократ II, насочена към всички степени на училищното образование: предучилищна, основна (начален и прогимназиален етап) и гимназиална.

Потенциалните ползватели на програмата са училища, специализирани центрове за начално и гимназиално образование.

Коменски обхваща три основни дейности, всяка една от които предоставя различни възможности за търсене и представяне на Европейските измерения в училищния живот.

Коменски 1 - подпомага създаване на партньорства между училища от различни европейски страни чрез работата им в общ проект, който да насърчава умението за съвместна дейност между ученици и учители, представящи различни културни европейски модели.

Коменски 2 - дава възможност на преподавателите в училищното образование да се включат в квалификационни педагогически и езикови курсове, организирани в различни европейски страни.

Коменски 3 - подпомага създаването на тематични мрежи между различни организации, работещи по подпрограма Коменски, които имат идентични интереси, обменят общи идеи и положителен практически опит.

ОУ “Свети Седмочисленици” – успешният опит
Едно от първите училища в страната, което започва да работи по подпрограмата Коменски е Седмо общообразователно училище “Свети Седмочисленици” в София.

Това са европейски програми, които са децентрализирани, т.е. участието в тях изцяло зависи от инициативата, която всяко едно училище би имало, за да се включи в подобни проекти, обяснява директорката на училището Цанка Ямболиева.

Първият етап за участие в програмата е свързан с намиране на партньори. В Интернет страницата програмата има списък с училища, които биха искали да работят по проекти.

Това е всъщност най-тежкият етап, защото не винаги има достатъчен брой партньори, за да се осъществи проекта, споделя Ямболиева. Трябва да има най-малко три училища, които да изявят желание да работят заедно, за да може да бъде изготвен проект. Тези три училища трябва да постигнат консенсус по темата, която да представлява интерес за всички.

Има определена бройка за училища от членки на Европейския съюз (ЕС), които трябва да бъдат страни по проекта, като броят на държавите извън Евросъюза е ограничен.

Всеки един контакт дава резултат. Ако в дадената година е проблем да се сформира група за проект, на следващата година той отпада. Тази програма до голяма степен е сведена до инициативността на училището и неговите кадри, категорична е Ямболиева.

Училището е имало късмет още през първата година да намери партньори, които желаят да работят с него. Има страница в Интернет, към която веднага насочва потенциалните партньори.

Първият проект, по който започва работа е “Сравняване на европейски образователни системи”. В него участва заедно с Португалия, Румъния и Чехия, като координатор е Португалия, поради интереса й да се запознае с образователните системи на бившите социалистически държави.

Интересен проект, защото всяка една страна има своите позитиви и винаги има какво да попиеш от другия, е коментарът на директорката.

По втория проект, “Качество в билингвалното обучение и дисциплинарните връзки в обучението по английски език”, работят с Швеция, Белгия и Италия. В рамките на проекта учители от седмо училище работят за две седмици в Швеция и Белгия, и съответно италиански, шведски и белгийски учители са работили в училището за същия период.

Това бе една уникална възможност да видим на практика какви методи и технологии се използват при обучението в европейските страни и съответно имахме възможност веднага да се сравним и да извлечем позитиви и иновации от това, продължава Ямболиева.

Контактите по този проект се задълбочават и се появява естествена потребност да се търсят и други форми за взаимодействие извън проекта. Ръководството на училищата решава да включи по-активно учениците, тъй като проектите позволяват обмен на учители, но бройката за ученици, която не бива да надскача четири е твърде ограничена.

Така се заражда идеята да се организират ученически международни форуми, на които да бъдат събирани учениците на всяка една от държавите-участнички в проекта и да им се даде възможност за дискусия по тематични модули. Така учениците не само упражняват и обогатяват английския си, но и разширяват светогледа и познанието си по проблеми, свързани с ЕС.

В рамките на две години между 20 и 30 ученици прекарват по една седмица в Белгия и Италия, настанени в домовете на местни хора.

Подобен форум се прави и в България с участието всички партньори по проектите, в които е участвало училището.

Един проект не може да продължи по-дълго от три години. Сега училището е започнало нов проект – “Демокризис” – заедно с Швеция, Испания и Чехия. Целта на проекта е всяка една от страните да се запознае със същността на демокрацията в исторически аспект и изследва причините за кризата на демокрацията, която се наблюдава в момента.

Опитът на “Свети Седмочисленици” показва, че чудото е възможно. Стига да го поискаме и да положим нужните усилия. А междувременно училището се подготвя за своя пети проект.