Генералният комисар на МВР Павлин Димитров разпореди свидетелствата за правоспособност на младите шофьори да бъдат връчвани по специален ред.
Поради нарастващата напоследък пътнотранспортна аварийност по вина на водачи с малък стаж и опит, с цел постигане на превантивно въздействие и ефект за по-отговорно и безопасно шофиране, книжките им ще бъдат връчвани на импровизирани церемонии.
Те ще бъдат организирани в предварително разгласен ден и час в отделите "Пътна полиция" на СДВР и областните дирекции в страната.
Преди връчването, шефовете на "Пътна полиция" по места ще правят анализ на причините и предпоставките за катастрофите, предизвикани от млади водачи. Ще бъдат показвани снимки и документални филми от такива произшествия, ще се раздават брошури със съвети.
Целта е да се мотивират тези, които получават за първи път свидетелство за правоуправление, да бъдат отговорни към себе си и другите участници в пътното движение.
Такава практика е съществувала преди години като специален текст в ЗДП и е имала положителен ефект.
Церемониите по връчването на книжките на младите шофьори ще бъдат въведени от 30 март т.г.
От МВР прилагат и статистиката за 2008 година за аварийността по вина на млади водачи:
По вина на водачи през 2008 г в страната са настъпили 7537 тежки катастрофи, при които са загинали 988 и са ранени 9432 души.
От тях по вина на водачи със стаж до 1 година са предизвикани 780 тежки катастрофи, при които са убити 124 души (12,6 %) и са ранени 1060 (11,2 %), което означава всеки 8-ми загинал и всеки 9-ти ранен.
Особено рискови са и следващите години от стажа на младите водачи.
Водачи със стаж до 3 години носят вина за 20 % от тежките злополуки, за 22,4 % от загиналите и за 21 % от ранените. Фактически всеки 5-ти загинал и ранен е при катастрофа по вина на водач със стаж до 3 години.
Водачите със стаж до 5 години са виновни за 27 % от тежките катастрофи, за 30 % от загиналите и 28% от ранените.
Основните причини за тежките ПТП с млади водачи са:
ПРЕВИШЕНАТА СКОРОСТ
НЕПРАВИЛНО ИЗПРЕВАРВАНЕ
ОТНЕМАНЕ НА ПРЕДИМСТВО
УПОТРЕБА НА АЛКОХОЛ
ОТКЛОНЯВАНЕ НА ВНИМАНИЕТО
ДВИЖЕНИЕ НА МИНИМАЛНА ДИСТАНЦИЯ
hersham
на 14.03.2009 в 22:23:18 #21по-високи ставки на санкциите повече вратички за изнудване
ruger
на 14.03.2009 в 22:07:31 #20"...От тях по вина на водачи със стаж до 1 година са предизвикани 780 тежки катастрофи, при които са убити 124 души (12,6 %) и са ранени 1060 (11,2 %), което означава всеки 8-ми загинал и всеки 9-ти ранен..." Олигофрени... това значи, че 7 от всеки 8 загинали са дело на "опитни" водачи. Оставете зайците на мира!
Miki
на 14.03.2009 в 20:51:40 #19Тия говеда от НС и КАТ не можаха ли да разберат веднъж за винаги, че няма млади и стари водачи? Има добри и дисциплинирани водачи и недисциплинирани психясали тъпанари, които сеят смърт по пътищата. Последните трябва да се хващат ако ще и от храстите и по един или друг начин да се отстраняват за дълго или за винаги от волана. Да ама не. За тази цел трябва да се работи пък те мразят труда. Предпочитат да стоят в храстите не заради реалната полза от това а за реалните пари, които директно влизат в джоба им. Предпочитат да протестират като пушат или пият минерална вода без да се питат каква работа са свършили за да заслужат тези пари.
Night Rider
на 14.03.2009 в 19:01:56 #18Основните причини за тежките ПТП с млади водачи са: ПРЕВИШЕНАТА СКОРОСТ НЕПРАВИЛНО ИЗПРЕВАРВАНЕ ОТНЕМАНЕ НА ПРЕДИМСТВО УПОТРЕБА НА АЛКОХОЛ ОТКЛОНЯВАНЕ НА ВНИМАНИЕТО ДВИЖЕНИЕ НА МИНИМАЛНА ДИСТАНЦИЯ ______________________________________ Направо си го кажете, че ние младите водачи не спазваме закона ама иначе може бай ти Иван на 5 ракий да си подкара москвича, да се блъсне, и после нищо Както за нас има такива закони, така трябва да има и за дъртофелниците над 60 години, то на тях направо трябва да им се отнемат книжките
Politolog
на 14.03.2009 в 17:15:30 #172 год. изпитателен срок от деня на взимането на книжката с половината от нормалните наказателни точки - т.е. право на едно неправилно паркиране през първите 2 години. При повторно неправилно паркиране или по-сериозен гаф, отнемане на документа, задължителен преглед от психолог и нов изпит след 6 м. При повторно отнемане на книжката, цял живот пътуване с рейса или влака. Снимките създават шоков ефект за първите 5 мин, след което губят действието си -- излишна загуба на време и ресурси.
Meteora
на 14.03.2009 в 16:54:19 #16Аз предлагам нововъведенията да се тестват пилотно в Пернишки регион. Ако статистиката установи, че са допринесли за безопастността - да се приложат повсеместно.
dqdopop
на 14.03.2009 в 16:54:10 #15А на Ястребино ще ги водят ли?
Гарабет
на 14.03.2009 в 16:48:27 #14харабийко
на 14.03.2009 в 16:21:50 #13Въвеждането на тези ограничения е с цел имитиране на дейност и е продикрувано от неспособността на КАТ както да се справи с корупцията сред служителите си, така и да си свърши работата. Ако КАТ си вършеше работата нямаше да се налага въвеждането на такива смешни ограничения, без аналог в световната практика (за тези, които ще посочат САЩ за пример, то нека проверят и ще видят, че там ограниченията са само за шофьори под 18 години). В Румъния годишно отнемат по 1000 книжки на български "професионални" шофьори за извършени от тях нарушения. За какви млади шофьори говорим тук. Ако биват санкционирани в поне 10% от случаите на нарушение 95% от шофьорите на градския транспорт в София ще останат без книжки в рамките на месец, таксиджийте в столицата - до две седмици. Тези на маршрутни таксита - за по-малко от седмица. Нима те са млади шофьори. Няма некорумпиран катаджия, така както и няма некорумпиран митничар. За тях корупцията е част от длъжностната характеристика, нещо в реда на нещата, начин на живот - също както е кражбата за циганите.
TТ
на 14.03.2009 в 16:11:23 #12"От всеки 9 - 8 са загинали по вина на КАТ ! Защото не маха с палката пред дупка - та да предупреди водача, а се скрил на 200 метра зад нея за да проверява за колани." Ама и вие ги ръсите едни... Тоя пък си внушил, че е работа на КАТ да маха пред дупки! Работа на КАТ е да санкционира. Да попълва дупки, е работа на общината или държавата (в зависимост от мястото). Не може да се натоварват и без това недостигащите служители на тази служба с подобни дейности. Ами че много от сериозните дупки си стоят с дни! Скоро всички служители на КАТ ще махат пред някакви дупки. Не може да се иска от службата А да взима мерки, снемайки усилия от типично нейни дейности, защото службата Б не си върши работата (оправяне на пътища в случая). Ами тогава язък нововъведението, че за леки произшествия без жертви не се вика КАТ - освободените от това човекочасове ще отидат за висене пред дупки. Пред всеки полицай - дупка! Или обратното беше...
Meteora
на 14.03.2009 в 16:09:45 #11Освен полигон с три различни комплекса упражнения, когато крах курсовете и взех книжка, през 1983 г. имаше и допълнителни упражнения по кормуване - дневно - извънградско, нощно - извънградско, нощно - градско. А учебните коли бяха от елита но съветската автоиндустрия - 15 годишни ВР-Жигулатори и Московци! Идилия! Изпитът, освен листовки и кормуване, включваше и полигон, както и тест за психическа годност. Абе въобще, голяма цедка беше!
Минувач
на 14.03.2009 в 16:09:15 #10Ще срещнат ли цигани на сбирките, дошли да си получат книжките?
Pacimir
на 14.03.2009 в 15:42:13 #9Да обобщим... 12% от загиналите са по вина на млади водачи...., а 78% по вина на "стари" водачи.... май има нещо сбъркано в анализаторите на МВР щом ще прилагат още рестрикции към младите водачи..... Май да се налагат глоби на провинилите се ще допринесе повече за намаляването на жертвите по пътя
Life
на 14.03.2009 в 15:40:32 #8Hellmaster С какво се различават ли?С липса на опит Липса на преценка на пътната обстановка Лиспна на усет за габаритите на автомобила Липса на преценка за пристрояване Липса на преценка за спирачен път,на мока и суха настилка И тнт и тнт,може да се изброява много мини 200к в София и пак ще си говорим,дали няма да си на друго мнение
Hellmaster
на 14.03.2009 в 15:30:04 #7Ами най-вероятно и младите шофьори са всеки 8ми, или 9ти. С какво се различават младите шофьори? Или си кретен на пътя , или не си, това няма общо с възрастта. Малоумни разпоредби! Оправихме ли си другите неща в държавата, че опряха до младите шофьори?!
Минувач
на 14.03.2009 в 15:24:12 #6Статистиката е нещо безкрайно глупаво и алогично: На базата на експериментално доказан факт, че ако даден човек днес пие джин с тоник, утре пие водка с тоник, вдругиден пие уиски с тоник и винаги се оказва пиян, изводът на статистите е, че човекът трябва да изключи от менюто си тоника.
Life
на 14.03.2009 в 15:22:24 #5На времето,когато аз искарах книжка курса беше 2 месеца ВСЕКи ден,визирам 92ра Имаше и полигон Тогава курсовете бяха истински Как може,особено в София да се взима книжка без полигон и без на курсиста да му е преподаван Френнски гараж примерно? Нали ги виждам,тия хора са масово десориентирани?Испитите в днешно време са пародия
undefined
на 14.03.2009 в 15:11:47 #4Абе тъпанари, какви още глупости ще ви родят тиквите? Ами това, че всеки 2-3-и починал е убит от пиян полицай?!
SL
на 14.03.2009 в 15:10:05 #3да направят филм и за дупките по пътищата
glaven
на 14.03.2009 в 15:03:30 #2Мисля че е време доста хора да бъдат разпуснати завинаги от МВР и КАТ. Коефициента им на интелигентност не отговаря на текущите нужди. защото : НЕ Е ПРОБЛЕМА В САМИЯТ ОПИТ НА МЛАДИТЕ ШОФЪОРИ, А ПРОБЛЕМА ИМ Е В НИСКИЯ КОЕФИЦИЕНТ НА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ, ПРОСТАЩИНА И ПРОСТОТИЯ. Един нормално развит овек може да усмисли проблемите, възникващи по пътищата, и да вземе адекватно и правилно решение, докато някакви диви селски ерчени едва навлезли в пубертета се чудят как да се издокарат. Това е проблема !