Задължителната застраховка “Гражданска отговорност” вече ще струва средно с 13,3 на сто повече, тоест с 5-6 лв. над досегашната цена.

Александър Владов, началник отдел “финансов надзор” и главен актюер обясни пред медиите промените и причините, които ги налагат. Предложението за увеличението на премиите е на директора на Агенция Застрахователен надзор Румен Гълъбинов.

Най-висок е процентът на увеличение – 25, при най-скъпите и мощни коли, както и при трамваи и тролеи, тъй като при тях рискът е по-висок.

Според г-н Владов увеличаването на цената на застраховката е диференцирано – с различен, а не с глобален процент, за разлика от предишните години, в зависимост от развитието на риска по категории МПС.

Данните на застрахователите сочели най-висок риск при колите над 2500 куб.см , трамваи и тролеи. За новия диференциран подход при определянето на цената на застраховката АЗН е използвала и данни на КАТ и НСИ.

Очаква се през октомври Министерският съвет да гласува промените при лимитите на застрахователните суми, които се изплащат при катастрофи. Според предложението на агенцията с 50 процента се увеличава сумата за неимуществени вреди.

Увеличението на лимитите е наложено от ангажимента ни към Европейския съюз. Директива на ЕС изисква за неимуществени вреди за едно лице да се изплаща до 350 000 евро, а за две и повече лица – тази сума, умножена по броя на лицата. Според ЕС за имуществена вреда застрахователната сума трябва да е 100 000 евро. Тези нива у нас обаче ще бъдат достигнати постепенно с ежегодни увеличения до края на 2005 г.

За 2001 г. размерът на средната неимуществена щета бил 5 127 лв., а на имуществената – 813 лв. Само 60,13% от регистрираните коли у нас имали “Гражданска отговорност”. Регистираните автомобили са 3,1 млн., а с “Гражданска отговорност” се движат само 1,8 млн. Глобата за несключена гражданска отговорност в новия закон е увеличена. Досега КАТ е глобявал от 50 до 200 лв., а след приемането на закона - от 100 до 500 лв, каза Теодора Панайотова, пресаташе на АЗН.

В бъдеще вероятно ще се прилага диференциран подход, но не според риска при видовете коли, а според риска при шофьорите както е във великобритания. Може би това е най-обективиня принцип, но на този етап не сме в състояние да го приложим,защото КАТ няма база данни за шофьорите, натрупвана с години, обясни Александър Владов.