Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата. Това заяви шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров, за БНТ.

По статистика на пътна полиция в участъка през Кресненското дефиле  живота са си загубили 46 човека, а над 250 са ранени и има изключителна концентрация на пътно-транспортни произшествия.

Според него е възможно до 2020 година да има безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле.

Лазаров представи и нов проект за участъка, който е обсъждан от Комитета за наблюдение в частта на АМ „Струма”.

Снимка 250499

Той предвижда еднопосочно движение от Кресна към Симитли, като пътят да минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано.
Платното в обратната посока - от Симитли до Кресна - ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и 5 малки тунела.

Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.

По думите на Лазар Лазаров масово на запад в планинските райони използват такива варианти.

Инж. Лазаров подчерта, че това ще бъде скоростен път, а не магистрала. Допустимата скорост ще е 90 км, колкото е и в момента.

За новото трасе се предвижда 5-тунелно преминаване и множество виадукти поради особеностите на терена, тъй като местността е силно пресечена.

Шефът на АПИ подчерта, че районът не е безопасен, а и не един проект вече е отхвърлян както от еколози, така и от експерти на БАН, тъй като районът е сеизмологичен.

Инж. Лазаров коментира и инцидента в Кресненското дефиле с еколозите Андрей Ковачев и Боян Петров, които са извършвали обследване на района именно във връзка с изграждането на пътя.

Те е трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.

Извеждат алпиниста Боян Петров от медикаментозната кома

Извеждат алпиниста Боян Петров от медикаментозната кома

Все още няма повдигнати обвинения по случая

Шефът на АПИ посочи, че в деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.

Той уточни, че седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти на АПИ.