Хората постоянно общуват - с думи, с поглед, с докосване. Човешките сетива са нашата способност да възприемаме околната среда. Общуването е начин на опознаване и научаване, особено в най-ранната детска възраст.

Според д-р Мария Монтесори именно с развитието на сетивата започва интелектуалното развитие на децата. Популярната методика застава в основата на проекта "Сензорна образователна градина", който през ноември 2019 г. разработват родителското настоятелство и екипът на Детска градина 59 "Елхица" в София. От програмата на Лидл България "Ти и Lidl за по-добър живот", която се реализира съвместно с Фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум, им се доверяват и подкрепят идеята да бъде преобразен дворът на детската градина в специално образователно пространство на открито, което стимулира всяко конкретно сетиво, за хармоничното развитие на тялото, ума и психиката на децата.

"Мултисензорната градина не е просто градина", обяснява Виолета Коцева, координатор на проекта и директор на ДГ "Елхица". "Целенасочено проектирахме различни съоръжения, които да провокират естествения интерес и спонтанното участие на детето." Всяко едно съоръжение е специално конструирано и изработено по такъв начин, че да стимулира и предизвиква реакция за конкретно сетиво. "В началото беше посвещаването на идеята, после планирането и генерирането на проекти за конкретните зони за всяко сетиво", разказва г-жа Коцева.

С доброволчески труд и много ентусиазъм родителите и екипът на детската градина строят, носят, конструират, боядисват. Правят работилничка и готварски кът, водни инсталации; "планината" има три маршрута с препятствия, с теглене на въже, а пътеката е постлана с кори от обелени дървени трупи. Кинестетичната площадка за БАРИЧНА СЕТИВНОСТ /тегло и натиск- умението за преместване в пространството, равновесието и отчитане на тежест и налягане/ се оказва най-изстраданата. Трупите трябва да са с различна, но точно определена височина и дебелина на стъблото. След доста търсене успяват да ги доставят директно от планината, а екипът на градината обелва, лакира пънчетата и ги "засажда", като не забравя дори обезопасяването им да е атрактивно за децата.

Резултатът е впечатляващ. В градината всичко е усещане, емоция и движение, характерни и естествени за детската възраст. Когато малчуганите излязат на двора, започва вълнуващо пътешествие през 12-те сензорни зони. Под ръководството на педагози и педагогически специалисти /логопед, психолог и специален педагог/ се учат чрез свободно експериментиране, опит, импулс и любопитство.

Имат био градинка, билкова спирала, класна стая на открито, където могат да подредят и организират работа с природни материали. "Това е ценен опит, който може да бъде пренесен на всяка площадка", казва г-жа Коцева. Когато през септември родителите виждат направеното в детската градина, се амбицират и решават да построят още една къщичка, още една площадка, рисуват динамични сензорни пътеки, по които децата да подскачат, броят и развиват сензориката. Последните участъци сензорната пътека са направени така, че може да се сменя материалът, върху който стъпват децата - вода, шишарки, пясък - като всеки носи различни усещания.

Колекцията игри е описана в специалния онлайн наръчник, изготвен от екипа на "Елхица", който с удоволствие споделя своя опит с всички. "Класната стая на бъдещето е тук", убедена е г-жа Коцева и допълва: "Всички деца печелят, развива се тяхната сензорика така бързо, че даже надскачат очакваното за възрастта им. Всяко нещо в сензорната образователна градина е обмислено." Периодът е много важен за децата - те трябва да изживяват детството си щастливо, а като минат през зоните - преживяват, но и запомнят. Педагозите показват извора и детето само изучава и обиква природата и пие от него, колкото си иска..

"Ние сами трябва да си помогнем", казва директорката с 30 години опит. "Надявам се да имаме последователи. Помощта на програмата ни мотивира да направим много повече, както се случи при нас, защото доброволният труд няма измерения. Всъщност слоганът на програмата "Ти и Lidl за по-добър живот" показва точно това - програмата помага, но ние също допринасяме. Тя е стимул хората да покажат те самите какво могат да направят за по-добрия живот."

"Ти и Lidl за по-добър живот" е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.