Това каза председателят на Парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред Владимир Дончев, след като комисията прие проекта на първо четене с 11 гласа “За”.
С 5 гласа “За” и 5-ма “Въздържали се” комисията по местното самоуправление също пусна проекта.
Депутатът от СДС Йордан Бакалов обяви определението за криза за доста разтегливо. Според него то е позволявало дори леко пътнотранспортно произшествие да бъде квалифицирано като такава.
Определението е доста широко, за да обхване всички възможни случаи, каза Дончев и обяви, че по време на заседанието не е чул от опозицията по-добра формулировка.
Водещата роля при преодоляването на кризи според закона е Министерският съвет. Кризисният щаб ще се оглавява от премиера, който пръв се уведомява при възникване на кризисна ситуация.
По най-спорния от текстовете – ролята на държавния глава, Владимир Дончев отново подчерта, че този нормативен документ урежда функциите на изпълнителната власт и президентът в случая няма никакви разпоредителни правомощия.
Неговото информиране не е било вписано от вносителите тъй като така или иначе при криза той бивал уведомяван.
Опозицията намира, че предложените текстове не определят ясно отговорността и координацията между държавните институции.
Според тях документът визира само граждански кризи, а не въпросите за военната мобилизация, където президентът има определени правомощия.
Йордан Бакалов коментира, че предвидените възможности за мобилизация на граждански формирования по подобие на американската национална гвардия влиза в противоречие с българската Конституция.
Той намира още, че в закона е размита отговорността при оглавяване на криза.
Чл.16 от документа препраща към изцяло нов закон за Гражданската защита, който обаче в момента де-факто и де-юре не съществува.