Милиардерът и акционер във виетнамския автомобилен стартъп VinFast Фам Нат Вуонг е поставил сериозна цел пред компанията си - да навлезе на автомобилния пазар в САЩ, предаде Bloomberg. Ако я постигне, създаденият преди половин година автопроизводител ще успее да реализира нещо, което дори и Toyota и Hyundai не са успели - да продават на огромния американски пазар в ранния етап от развитието си.

Вуонг е обявил, че иска да започне продажбите на електромобили в САЩ към 2021 г. и че е готов да заложи 2 млрд. долара от собственото си богатство за целта. Към тази година то се оценява от Forbes на 9,1 млрд. долара и е натрупано чрез луксозни хотели и други недвижимости във Виетнам.

VinFast толкова иска да излезе на автопазара във Виетнам, че продава колите си на загуба

Тази компания толкова иска да излезе на автопазара във Виетнам, че продава колите си на загуба

Производителят е убеден, че в страната има огромен потенциал за развитие на индустрията

Ако предприемачът инвестира тази сума, той на практика ще удвои капитала на VinFast, която вече започна доставките на няколкото модела от портфолиото си - седана LUX A 2.0 (на снимката), SUV-то LUX SA 2.0 и малката градска кола Fadil. Първите две са базирани съответно на BMW 5 (S10) и BMW X5 и се доставят с двигатели, произведени под лиценз на немския гигант, а Fadil е на основата на Opel Karl.

"Крайната ни цел е да създадем международен бранд", казва 51-годишният магнат в интервю. "Това ще е много труден път и ще трябва да положим много усилия. Но има само един възможен път пред нас."

За да набере средства за финансирането на начинанието, Вуонг вече продаде част от акциите си в конгломерата Vingroup и се очаква да продаде още до 10% от него. Той лично притежава 49% от VinFast, а Vingroup държи останалите 51%. Същевременно Вуонг чрез своята Vietnam Investment Group притежава 31,6% от Vingroup.

Историята показва, че е доста трудно новосъздадените азиатски автомобилни компании да пробият извън родните си страни. Индийската Tata и малайзийската Proton за момента не успяват да намерят твърде много клиенти в чужбина, което не е учудващо предвид конкуренцията от много установени компании.

Виетнам  е следващата мишена на Тръмп в търговската война

Коя държава е следващата цел в търговската война на Тръмп

Страната печели от конфликта между САЩ и Китай, но може да стане губеща

Дори и китайските компании, които също искат да навлязат в сферата на електромобилите и които имат финансиране от милиарди, за момента изпитват трудности да генерират печалба. Сред тях са най-големият производител на електрически коли BAIC BluePark New Energy, която прогнозира загуба до края на настоящата година, и NIO, която също само трупа загуби.

Очаква се първият елемтромобил на VinFast да бъде произведен в края на следващата година. Вуонг се надява износът за САЩ, Европа и Русия да може да стартира към 2021 г. "Ще отнеме време, преди компанията да може да се конкурира успешно в САЩ, който е най-тежкият автомобилен пазар на света", коментира Майкъл Дън от консултантската компания ZoZo Go. "Там е необходим солиден бранд."