От 01/01/2025 сме в Шенген! И по въздух, и по море, и по суша! България направи изключително важна крачка по пътя на своята задълбочаваща се евроинтеграция. Това е крачка, която постепенно ни отдалечава от периферията и ни придвижва към центъра на Европа. Макар и да няма формално обвързване между членството в Шенген и членството в еврозоната, то влизането в Шенгенското пространство е ключова предпоставка и за приемането на еврото.
Неслучайно няма страна в ЕС, която да е приела общата европейска валута без преди това да е влязла в Шенген (изключение правят само някои островни държави). Така че освен всички икономически ползи, които страната ни получава с влизането в Шенген, на това обстоятелство следва да се гледа и като на широко отваряне на вратата към еврозоната. Вече може да се каже, че попадането ни там от 01/01/2026 изглежда напълно реално и постижимо.
Средствата, които страната ни ще си осигури, минимизирайки загубите при търговския обмен, са в размер на 1.6 млрд. лева (по данни на правителството). Много е важно тези средства да се използват разумно и изцяло съобразно публичния интерес. С тях могат да се осигурят всички необходими баланси в публичните финанси и бюджетирането, така че изпълнението на формалните критерии за еврозоната да бъде гарантирано и в същото време да продължи увеличаването на доходите и подобряването на жизнения стандарт на хората.
Редно е също така да се отбележи, че пълноправното и пълноценно членство в Шенген е пряк резултат от работата на правителството "Денков - Габриел". Всички, които участваха в него или го подкрепяха, имат своя принос за преминаването на страната ни към единното европейско пространство. Тогавашната опозиция беше твърде скептична към Шенгенското членство на България само по въздух и море (към онзи момент). Говореше се, че това засяга едва 3% от пътуванията на българите и от транспортните услуги, ползвани от българския бизнес. Сред другите твърдения, останали без никакво основание, както стана ясно на 12/12/2024, бяха тези, че ще бъдем принудени да приемаме мигранти, които Австрия не желае на територията си, и че в обозримото бъдеще покана за цялостно влизане в Шенгенското пространство няма да получим.
За момента всичко това изглежда забравено. На субектите, заложили на неоснователни и неверни твърдения, не се задават въпроси. Те най-вероятно ще избегнат неудобната за тях ситуация да обясняват избора си на поведение, оказал се напълно опроверган от фактите и от развитието на процеса. Такова обяснение обаче тези субекти (напр. БСП) дължат на обществото. Всеки един политически субект е отговорен пред него.
Отговорността е ключов фактор за политическата стабилност. Ако той не бъде гарантиран, проблемът с нестабилността трудно може да бъде преборен. Ако сега не се състави редовно правителство и отново отидем на предсрочни избори, то те вече ще се случат в една по-различна среда. В нея част от субектите ще имат основателната претенция, че са постигнали един безспорно положителен резултат за България, за българските граждани и за българския бизнес. Дали това ще се отрази върху резултата от хипотетични нови предсрочни избори?! Зависи от начина, по който темата за влизането ни в Шенген ще бъде въведена в политическата комуникация и политическия дебат.
Ако примерно субектите с принос се спречкат помежду си относно това кой повече е помогнал, ефектът за всяка от тях ще бъде ограничен. Освен това подобна ситуация ще помогне на другите, онези с неверните твърдения, да избегнат неудобните отговори, които дължат на обществото. Ако обаче бъде възприето разбирането, че всички, свързани (по един или друг начин) с тогавашното редовно правителство, имат своята важна роля за пълноправното Шенгенско членство, то това би било полезно за вътрешната ни политика и би очертало начините и вариантите за преодоляването на нестабилността в страната. Пълноценното участие в Шенген е национален интерес за България, а постигането на националните интереси обикновено води към стабилизация. Това е напълно устойчива и абсолютно необорима логика.
Независимо, че нови скорошни предсрочни избори остават доста вероятни, от ГЕРБ дават знаци, че ще опитат да формират кабинет като първа политическа сила в 51-то НС. Сред формациите, с които контактната група на Борисов ще разговаря, е и БСП. Добре ще е по време на тези разговори да бъде изяснено цялостното отношение на социалистите към членството ни в Шенген и намеренията, които страната ни има за членство в еврозоната.
Когато влязохме по въздух и море, поведението на БСП по тази тема беше на ръба между системността и антисистемността. А когато има вероятност една партия да влезе в изпълнителната власт, то важно е да се знае от какви позиции отива там. Още повече, че БСП разглежда приемането на еврото като част от неопределеното бъдеще, а възможността да се работи активно за това, е налице в момента. Ако има редовно правителство, което действително възнамерява да осигури влизане в еврозоната, то шансът за това не бива да се пропуска.
Пълното влизане в Шенген е и повод страната ни да обърне повече внимание на двустранните отношения със съседните държави. Румънската активност и стремеж към пълноправно Шенгенско членство определено помогна на България. Това ясно показва, че изграждането на общи позиции и съвместната работа по тяхното отстояване са от полза за националните интереси и на двете страни. Хубаво би било ако сред политическата класа у нас това се осъзнае в по-голяма степен и се пристъпи към отдаването на по-сериозно значение на двустранните отношения със страните от региона, особено що се отнася до тези от тях, които са част от ЕС и НАТО.
Оттук нататък между България и Румъния ще има все повече поводи за двустранно сътрудничество - подобряване и разширяване на инфраструктурата над р. Дунав, сътрудничество в сферата на отбраната, особено по отношение на Черно море. Дори само тези две теми са достатъчни, за да се разбере, че интересите на двете държави са силно и трайно обвързани.
За много българи, както и за българския бизнес транспортът през Румъния към Централна и Западна Европа вероятно ще стане по-желан отколкото преминаването през Сърбия. Макар и разстоянието малко да се увеличава, липсата на проверки на границата ще спестява средства и време. Туристическите пътувания ще станат по-комфортни, а транспортирането на стоки - по-изгодно. Ето защо България трябва да е по-активната страна, когато става дума за осигуряването на повече и по-удобни възможности за преминаване през р. Дунав.
Българското пълноправно членство в Шенген е важно и за Гърция. За първи път тази страна има съсед, който е Шенгенски член. Досега Гърция беше пълноправен, но не и пълноценен участник в Шенген. Де факто шенгенските ползи за Гърция се изчерпваха с въздуха и морето, т.е. с това, което правителството "Денков - Габриел" издейства за България. Отделен, разбира се, е въпросът, че търговското и икономическото значение на Средиземно море е много различно от това на Черно море. С пълноправното влизане на България и Румъния в Шенген гърците получават безпрепятствен сухопътен достъп до Централна и Западна Европа.
От друга страна ползите за гръцкия туристически сектор също са очевидни. Вече от дълги години интересът на българи и румънци към морските курорти в Гърция е много голям. Сега пътуването ще е свободно, без проверки и губене на време по границите. През лятото на 2025 г. няма да сме свидетели на новинарски кадри от граничните пунктове с Гърция, къде български и румънски туристи престояват по няколко часа преди да стигнат до избрания от тях морски курорт.
Пълноправното членство в Шенген означава и сигурност. Около 100 австрийски, унгарски, румънски и гръцки гранични служители ще помагат на България да опазва границата си с Турция, която е външна за ЕС. За първите 6 месеца от 2025 г. проверките между Румъния и България и Румъния и Унгария ще останат. Те обаче ще се случват при много по-олекотен режим, след което напълно ще изчезнат.
Следващата крачка за България е членството в еврозоната. С това ще завърши нашата евроинтеграция и ще имаме възможност да се развиваме изцяло като европейска страна с напълно свободен достъп до европейския пазар и с глас в Европейската централна банка (ЕЦБ) при определянето на нейните политики, които са важни за всички в Европа.
dyado-yotso
на 16.12.2024 в 21:53:04 #3#2 А би ли споделил някой минус?
Forrest Gump
на 15.12.2024 в 18:30:09 #2Бaхти бодряшката статия Ползите от Шенген са очевидни, но никой не говори за минусите. 13 години се чудеха как да НЕ ни приемат, сега се разбързаха Авторът дали си задава въпроса защо?
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 15.12.2024 в 02:29:16 #1А бе Евгени, колко ти плащат да лижеш задниците на ПП? Видяхме, че никой от нашите дори няма и думата и реално сме зависими от каквото благоволят Западняците. Донякъде ни е и в плюс, че вървим в тандем с Румъния. Най-вероятно Румънците ще гризнат дръвцето и Австрия е решила да ги използва за нещо, оттам и ние намазахме. Това е една от причините, че въпреки липсата на редовно правителство толкова време, все пак държавата ни постигна много неща и имаме добро развитие. Даже май излиза, че това е и начинът, по-добре да си останем така, отколкото да имаме редовно правителство