"Държавата никога не е била в по-добра кондиция", самопохвали се министър-председателят Бойко Борисов преди няколко дни. Този път демагогията, с която се характеризира почти десетгодишното му управление удари нов, десетгодишен връх.
Борисов обича да се хвали със стабилно управление, заложник на която мантра все повече става, както показа случая с циничното поведение на вицепремиера Валери Симеонов спрямо майките на деца с увреждания. Но да напомним, че в уж стабилната му държава спира за седмица Търговският регистър, фалират застрахователи, инвеститори с имена като "Хюлед Пакард", "Теленор", "Сосиете Женерал", "ЧЕЗ" си тръгват, а на тяхно място пристигат офшорки с по 6000 лв капитал, а парите, изпратени от гастарбайтерите, надхвърлят преките чужди инвестиции, Дори да не броим ежеседмичните социални протести, няма как да не подминем продължаващото стабилно намаляване на населението, обезлюдяването на цели райони, причинени от икономическа миграция, най-високата смъртност в ЕС и нови отрицателни рекорди в раждаемостта.
След като това е добрата кондиция, то каква ли ще е лошата? Да не викаме дявола, но 2019 г. се очертава като особено интензивна в дрането на кожи от гърба на българина. Това е годината, когато ще има най-малко два избора - за европарламент през пролетта и за местни органи на властта през есента, а някъде покрай тях може да се намърдат и извънредните парламентарни, които стават все по-неизбежни и според опозицията, и според редица политически наблюдатели. Само управляващите и социолозите все още удържат със сетни сили фронта срещу предсрочния вот.
А годината на избори се очертава като година са събиране на пари от българите. От ГЕРБ са приготвили вдигане на данъка на най-старите коли, за да стимулирали уж купуването на нови и не толкова замърсяващи въздуха, но как да си купят нови коли шофьорите от най-бедния народ в ЕС. Т.е. удрят се най-бедните, тези които не могат да си позволят да си купуват нова кола. Но и тези, които не могат да си купят нови дрехи също не са пропуснати от ГЕРБ. Мярката още не е влязла в сила, но Министерството на околната среда и водите, загрижено за екологията, предложи от 2019 г. да се въведе продуктова такса за дрехите втора употреба, която е без аналог в Европа. Според хора от бранша това ще оскъпи цената на употребяваните облекла с до 30%. В същото време по данни на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба над 23% от българите се обличат само от тези магазини, а близо 50 на сто купуват поне веднъж годишно дрехи втора употреба.
Освен това се очаква двойно поскъпване на данъка за основно жилище. Според финансовото министерство така щели да бъдат осуетени измами и в същото време да плащали по-богатите. Реално пак ще пострадат хора от средна ръка и по-бедни. Почти всички българи имат собствено жилище, а не малко от тях притежават и къщи на село, останали от техните родители, но това далече не ги прави богати, които да бъдат обложени с по-висок налог. По данни от 2016 г. това са малко над 500 000 души. Да не забравяме и че още през 2017 г. кабинетът "Борисов-3" внесе промяна в Закона за местните данъци и такси, с която се реши от 2019 г. такса смет да скочи драстично в цялата страна, вместо увеличението да бъде разсрочено в рамките на пет години, както предлагаше служебното правителство на проф. Огнян Герджиков. Само два примера - в софийския квартал "Надежда" такса смет ще бъде изравнена с тази, плащана в центъра , а в Пазарджик, например - с 25%, а в селата около него - двойно. И ако искате да запалите от мъка една цигара, но се боите за здравето си, ГЕРБ също са се "погрижили" за вас - от 2019 г. се очаква акцизът на бездимните цигари да се повиши и изравни с тези на обикновените.
Бизнесът също не е забравен. ГЕРБ мислят за всички. Ще бъдат подменени 220 000 касови апарати, което ще удари основно дребните търговци и производители, които на свой ред ще търсят начин да си "избият" парите от купувачите. Няма съмнение, че всички тези действия ще доведат до общо повишаване на цените, които и без това вече осезаемо растат.
В същото време бизнесът се възползва от разкраченото положение на властта, която в името на стабилността, т.е. на оцеляването си, е готова на всичко. Като използваха съдебни решения по дела за обезщетения, застрахователите заплашиха с тройно увеличаване на "Гражданска отговорност" до 1000 лв., ако не бъде въведен таван за обезщетенията при смърт на пътя. Самата идея за таван е спорна, защото въпросът е и морален, но като как оценявате решението на председателката на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова (ГЕРБ) този таван да бъде 20 000 лв при коментиран от бранша 40 000 лв. Т.е. политикът от управляващата партия оценява живота ви по-ниско от "капиталистическите акули". Фактът, че Борисов влезе в любимата си роля на арбитър и спря промените в Кодекса за застраховането, предложени от неговата партия, но още не е посочил вратата на Менда Стоянова означава, че той си е в заверата от самото начало и просто ни разиграват поредната пиеска.
Случаят с тавана за застраховките не е точно събиране на пари от народа, но пък показва отношението към обикновените българи - като към крави за доене, които дори нямат право да получат достойно обезщетение, ако техни близки загинат на пътя в България, която е първа по брой на убити в катастрофи в ЕС.
Интересна ще бъде 2019 г. В крайна сметка българите сами ще изберат дали да продължат по този път, с тези хора начело на страната. Но знайте, че тези увеличения, покачвания на данъци и такси, както показва досегашната практика, не водят след себе си до подобряването на качеството на живота на българите. Това подобрение в крайна сметка се измерва с намалена смъртност и повишена раждаемост. Защото, ако не се съхрани българския народ, за какъв дявол са всичките неща, които правите уж за нас.
House MD
на 11.11.2018 в 14:16:17 #19В статията е допусната фактологическа грешка. Хюлет се пише с т, а не с д.
Asparyx
на 11.11.2018 в 10:47:35 #18Бедните виждат и чуват и ще им е кеф да им духнат под опашката! И нагли калинки бре?!
TheSinner
на 08.11.2018 в 19:22:38 #17Въпроса е че сегашния контрол не работи поради корупция - мерят през ауспуха вредните газове и ако е извън нормата за дадения автомобил не минава прегледа.
1abv1
на 08.11.2018 в 18:53:39 #16"... и като си имаш колело (като мен) въобще не се и замисляш за кола - ще ми трябва чак когато имам деца" Уважаеми господине, разбрахме, че нямате автомобил и явно няма как много да разбирате от коли, така че оценката ви, че "София е задръстена от таратайки" може да се подложи на пълно съмнение. Вероятно за вас всяка по-очукана кола и бълваща дим на светофара е "таратайка". Може, но като цяло не е вярно. Има доста коли, които са под годините, за които правителството иска да вдигне данъка, които просто не се поддържат добре от собствениците и всъщност замърсяват десетки пъти повече от много по-стари автомобили. Всъщност, ако човек се впрегне да гледа по софийските булеварди, болшинството от движещите се по тях автомобили са на възраст под 10 години. Да, някой от тях димят, но не са "таратайки". Просто не се поддържат добре. Само че на тях няма да им се вдига данък, а само на тези, които имат коли над определени години, нищо че те може да замърсяват десетки пъти по малко. Болшинството от "таратайките" над 15 години са на газ, което означава минимално замърсяване. По-малко от нова дизелова кола. А стари дизелови коли почти никой не поддържа, защото дизеловия мотор е по-скъп за поддръжка, особенно дъртия.
TheSinner
на 08.11.2018 в 16:22:45 #15Не стига че си купуват коли, ами и ги регистрират не в София, за да не излъжат да плащат по-висок данък и застраховки. Само че живеят, работят и карат таратайките си в София. Видяла жабата че подковават коня и тя дигнала крак.
Bobby_gBG
на 07.11.2018 в 11:48:15 #14Цяла София е задръстена от таратайки... Всеки като дойде от село първата му работа е да си купи кола, независимо дали наистина му трябва или не - "за да има". А градският транспорт с метрото е изключително удобен, и като си имаш колело (като мен) въобще не се и замисляш за кола - ще ми трябва чак когато имам деца. А мога веднага да си купя, ако поискам, даже нова. Само че е пълно с хора дето дори и да са семейство (без деца) пак имат по 2 коли.
насо
на 07.11.2018 в 06:23:01 #13Междувременно съм съгласен със социалистите, че трябва да има прогресивно СЕМЕЙНО данъчно облагане (но не на стъпала) и за всички доходи (дори пенсии, наеми и ренти, данък наследство), необлагаем минимум (равен на минималната потребителска кошница). Премахване на здравните осигуровки и поемането на здравната каса от държавата. Също така въвеждане на данъчни отстъпки за транспорт до работа, здравни и пенсионни вноски, лихви за основно жилище, наеми за жилище за работа (разходи за извършване на работа), за повече деца.
насо
на 07.11.2018 в 05:46:11 #12Разбира се трябва по-голямо повишение на данъците на автомобили. Не трябва автомобилите да са масовост. Който има средства може да си позволи подръжка на автомобила, паркомясто, плащане на глоби. Ако хората си спестят разходите за автомобил и кафета, ще имат средства за обучение, култура.... Всъщност тези данъци са смешно ниски. За сравнение един и същ дизел автомобил (6годишен) в България данъка е 10% от средната за страната работна заплата, а във Финландия е 30%. За бензинови отношението е почти еднакво. Може би трябва да се помисли за данъчни облекчения за инвалиди, многодетни семейства, но такива, които се нуждаят от собствен превоз. Може и ваучери за транспорт за нуждаещи се. В България всички с автомобили, пушат и пият, и само се оплакват, не спазват законите, и правилата за движение.
1abv1
на 06.11.2018 в 20:58:56 #11"Що щеш с твоите манипулации и с такава голяма статия в Нюз Бг?" Може ли да кажете къде в статията има манипулация? Да не би да лъже автора относно програмата на Герб за повишаване на данъците? А изумителното твърдение как щели най-бедните хор да започнат да си купуват нови коли, като им се повиши данъка го има и в други медии. Къде е манипулацията тук?
stoyanv
на 06.11.2018 в 20:55:53 #10Единадесет години плюс авторът Георгиев пише в "Дума". Машалла. Що щеш с твоите манипулации и с такава голяма статия в Нюз Бг? То цял роман, Георги. Аз мислех че Нюз Бг е на обективната журналистика. Жалко.
1abv1
на 06.11.2018 в 20:40:10 #9"Бедни ли ? Като сме толкова бедни защо висим по моловете и кръчмите ден и нощ" Висят тези, които карат новите коли. 15-20% са от населението и могат да напълнят моловете денонощно. Другите над 80% там стъпват 2-3 пъти годишно.
1abv1
на 06.11.2018 в 20:38:39 #8"За изКукал статията е вярна, за другите - НЕ!" Проблемът за изкукалите, които не вярват на статият е, че нямат аргументи за да я оспорват, освен празни приказки и мантри за мисловно болни. Споменати са точни факти в нея. Ти нещо можеш ли да кажеш срещу тях? Дори и срещу моето твърдение по-долу? Не, разбира се. Ще се зъбиш само, пляскайки прогнили седесарски опорки за ид.иоти.
Ziezi
на 06.11.2018 в 20:37:49 #7За Халосани по главата от малки , като Хало , статията може и да е невярна . Но за всеки разумен и честен човек е самата истина ! Халоо , плужек -
stas-vranchev
на 06.11.2018 в 20:30:50 #6Бедни ли ? Като сме толкова бедни защо висим по моловете и кръчмите ден и нощ ? Що младите на по 20 са безработни и по цяла вечер жулят бири по паркове и градинки ? Като не ви харесва сваляйте правителството .... ама и това чакате някой друг да го направи да не си цапате ръцете ! Няма кой да ви оправи само от вас зависи !
halo
на 06.11.2018 в 20:28:56 #5За изКукал статията е вярна, за другите - НЕ!
1abv1
на 06.11.2018 в 19:35:00 #4"В София от стари мръсни дизели - коли, камиони и автобуси не може да се диша." Махни колите от списъка и ще е вярно. Повечето стари автомобили са малолитражки и на газ. Нали ги карат бедни хора, не могат да си позволят някой 6 цилиндрова дизелова ламя, която наистина би замърсявала. Автомобилното замърсяване идва от камионите и автобусите основно. Страшен пушек изхвърлят. Като цяло статията е абсолютно точна. Пак стригане на бедните. Абсолютен цинизъм е да се твърди, че така щяло да бъде стимулирано купуването на нови коли. Хората не са луди, много ясно е, че новата кола е по-добра от старата - повредите са по-малко със сигурност. Но основният проблем е, че хората нямат доходи, с които да си закупят по-нов автомобил. Надали има собственик на стара кола, който да не желае да я замени с много по-нова. Но няма как. Най-бедните сме в Европа и болшинството от хората не могат да си позволят друго да карат освен нещо над 15-16 години. Това е реалността и тук Гербаджийте отново показват, че са антинародна и антибългарска партия.
bozhidar-kirchev
на 06.11.2018 в 19:13:14 #3Ако иска обществото да потребява, ще трябва и да плаща. Който не може да си позволи ниско замърсяващ автмобил - да използва метрото и градския транспорт. Намирам наложения данък за стари коли закъснял и смешно нискък.В София от стари мръсни дизели - коли, камиони и автобуси не може да се диша. Не виждам и нищо лошо Надежда да плаща колкото Центъра - да не би хора там да изхвърлят по-малко боклук?
halo
на 06.11.2018 в 18:31:30 #2Вай, какъв здрав рупор на цоциалистическата пропаганда.
mitkoik
на 06.11.2018 в 17:47:28 #1Забравили сте и новия данък за втори имот в курорт 5-7 промила, което е безумно и ще удари цялото черноморие