Докато някои европейски държави затварят частично границите си и ограничават пътуването, за да спрат разпространението на новия коронавирус, двама от най-големите производители на дървесна пулпа - ключов компонент за направа на хартия (в това число и тоалетна хартия) - казват, че транспортните доставки се забавят. А както вече всички видяхме, търсенето на тоалетна хартия по време на здравна криза и пандемия надминава всички представи.

През март държави, включително Норвегия, Германия и Испания, затвориха границите си за несъществени пътувания. Товарите все още могат да преминават, но прилагането на новите правила смалява доставките до товарни влакове и кораби, предназначени за складове и фабрики в Северна Америка и Китай.

В резултат на това финландската компания Metsä Fiber и шведската Södra Cell International заявяват пред Reuters, че преминаващите през Европа камиони с така ценната дървесна пулпа се "забиват да чакат" в задръствания с часове и дори дни.

Към момента потребителските компании сочат, че все още разполагат с достатъчно запаси от повечето продукти. За да посрещнат безпрецедентното търсене обаче, те спешно увеличават производството, така че да имат инвентар, ако карантината продължи.

В окото на бурята: Кои страни са лидери по търсене на тоалетна хартия

В окото на бурята: Кои страни са лидери по търсене на тоалетна хартия

Най-сериозно растат приходите на италианските компании

Дори кратките забавяния на доставките на пулпа ще спрат машините да работят. А това е загуба на време и пари, което ще доведе до увеличаване на разходите.

"Обикновено не е нужно да се притеснявате за транспорт, но трябва да имаме повече комуникация, за да сведем риска до минимум", казва Ари Хармаала, ръководител на продажбите в Metsä Fiber - вторият най-голям производител на дървесна пулпа и продавач на известния бранд Kimberly-Clark.

За да спазят сроковете, доставчиците на дървесния материал търсят нови шофьори, пускат повече камиони на пътя и пренасочват пратките, съобщават от отрасловата фирма за данни PPI. Това подтиква някои доставчици на суровината да преминат към железопътния транспорт за доставки, казва Стивън Сахоф, който отговаря за европейския клон на компанията. По думите му сега много шофьори на камиони също отказват да изпълняват курсове, защото не искат да рискуват да се разболеят далеч от домовете си.

И Metsä Fiber, и Södra Cell заявяват, че досега не са пропуснали крайните срокове.

"Потребителските продукти са толкова уникални за всяка компания, че често конкретните необходими съставки могат да бъдат осигурени само от няколко доставчици", коментира Майкъл Рейнен, бивш служител на P&G в Европа. Ако една компания може да използва само един вид суровина, тя не може и не трябва да бъде забавяна, допълни той.

Снимка 474890

Източник: iStock

Изработена от дървени стърготини или рециклирана хартия, дървесната каша струва около 455 долара за тон и е ключова част при производството на хартиени изделия като тоалетна хартия, тампони и други санитарни пособия.

За да се направи тоалетна хартия, кашата от иглолистна дървесина се комбинира с пулпа от твърда дървесина - направена от дървета като евкалипт например - която струва около 565 долара за тон. А едно евкалиптово дърво допринася за направата на повече от 1 000 ролки тоалетна хартия.

От PPI обясняват, че този месец няколко доставчици в цялата индустрия са отчели повишено търсене от производителите на тъкани и тоалетна хартия. Ръстът на търсенето също така е резултат от затягането на запасите на доставчиците, след като много производители съкратиха излишните си запаси, за да получат повече от година резерви на дървесна пулпа.

Klabin - най-големият бразилски производител на суровината - съобщава, че се наблюдава скок в търсенето на меката дървесна маса от потребителски компании, притеснени от възможни закъснения при доставките на вносна целулоза от Аржентина и САЩ.

Шведската компания Essity - вторият най-голям производител на потребителски тъкани в света и собственик на марката Tork - заяви пред Reuters, че регистрира закъснения при транспортирането, но в момента има достатъчно пулпа, за да издържи на напрежението с доставките.

Производители на тоалетна хартия: Сблъскваме се с нещо невиждано

Производители на тоалетна хартия: Сблъскваме се с нещо невиждано

Може ли стоката да стане дефицитна за по-голям период от време?

Малко над 64 милиона тона пулпа са произведени миналата година, 38% от които са били използвани в продукти като тоалетна хартия, кухненски ролки и салфетки за лице, показват данни на Съвета на целулозно-хартиените продукти (PPPC). Тампоните, памперсите и санитарните подложки се нуждаят от около 5 милиона до 6 милиона тона за производство годишно.

В света Китай е най-големият потребител на дървесна пулпа. След това се нарежда Северна Америка и Западна Европа.

"Сега е правилният момент да правим тоалетна хартия - трябва да сме сигурни, че можем да произвеждаме и доставяме колкото е възможно повече пулпа", казва в заключение Ари Хармаала от Metsä Fibre.

Снимка 474891

Източник: iStock