В РСМ се взема биологичен материал от жертвите на катастрофата на "Струма", за да се извърши ДНК анализ, както и документация от автобусната фирма. Това заяви главният прокурор на РСМ Любомир Йовески пред бТВ. Той добави, че в Северна Македония все още не са разпитвани свидетели, тъй като българските обвинители извършват разпитите. В тази връзка Йовески благодари за помощта на България в голямата трагедия.

Амбасадата на РСМ е обсъдила трагедията с катастрофиралия автобус, създадено е обвинение.

В катастрофата на автомагистрала "Струма" край пернишкото село Боснек загинаха 45 души, сред които и 12 деца. Седем са настанени в "Н. И. Пирогов".

На въпрос дали са открити туби с гориво, Любомир Йовески каза, че това се проверява отново от българските власти, очакват се първите резултати. "Мисля, че тубите с гориво са спекулация, но моля да се изчака докрай разследването. Той заяви, че на мястото на инцидента е видял, че има туби с гориво, които не са изгорели. Главният прокурор подчерта, че се обследва и задният дял на автобуса от българските служби.

"Страхотна гледка, никой в живота си дано не види такова нещо, снимките... страшно е", каза още Йовески. Той добави, че няма да се води паралелно разследване, ще се изчакат българските власти и техните резултати, а после прокуратурата на РСМ ще реши.

Уволниха двама митничари от РСМ, пуснали у нас автобуса на "Беса Транс"

Уволниха двама митничари от РСМ, пуснали у нас автобуса на "Беса Транс"

Излизането на автобуса от РСМ не било отразено в митническата система

В РСМ надлежните институции са взели цялата документация и компютрите на автобусната фирма, ще се работи с България и се искат директни разговори, а не посредничество.

На въпрос дали има доказателства, главният прокурор каза, че ще се чакат всички резултати и действия от страна на българската страна, тъй като инцидентът се е случил на наша територия. Ако може да се даде оценка кой е предизвикал катастрофата и кой е виновен, вярвам, че българските служби още имат работа.

Не може да се каже коя е водещата версия - човешка грешка или техническа неизправност на автобуса, трябва да се анализира, категоричен е Любомир Йовески. Той обаче съобщи, че октомври автобусът е минал технически преглед и е установено, че е бил в добро състояние. Българските власти проверяват и ще предадат на РСМ, заяви в заключение той.

Интересен коментар за пътя на инцидента направи инж. Владимир Жиянски, пътен експерт. Той каза, че завоят е с голям радиус, позволява висока скорост, по инерция отгоре на върха - в най-близката част отива над 140 км/ч, наклонът е 6.3-6.7, малко по-високо от изискванията за магистралата, но е допустим. Такъв наклон има и на "Витиня", поясни той. От гледна точка на икономия е по-добре на мястото да се прави тунел, но у нас това се строи 30 г., затова се търси оптималният вариант. "Нямам информация през деня да е станало каквото и да е произшествие, магистралата е изпълнена както трябва, но при условията - мокра настилка, недостатъчно хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответни знаци, има нарушаване на комфорта", анализира инж. Жиянски.

Отнеха лиценза на фирмата "Беса Транс", чийто автобус изгоря на АМ "Струма"

Отнеха лиценза на фирмата "Беса Транс", чийто автобус изгоря на АМ "Струма"

Нямал лиценз за международен превоз

Ако е имало осветление, някакви жалки десет лампи, това не би се случило, смята експертът. Проблемът е в производството на лампи, у нас няма енергийни експерти и на преговорите в момента за енергетика на бъдещата коалиция, това продължава 20 г., каза Жиянски и посъветва управляващите да поканят специалисти от Америка и Русия.

За него проблемът е евентуално в насрещните светлини, които могат да заслепят шофьора, там има отбивка, която не е сигнализирана, получава се алтернативно шосе, шофьорът се е заблудил, има и еластична ограда, която е направила беда. Какво прави островът там и еластичната ограда, не е ясно, категоричен е той и поясни: Касае се за проектиране, а в България се отделя малко време на проектите.

На пътя на инцидента на магистрала "Струма" ще се правят експертизи месеци наред - експерти трябва да кажат дали е опасен или не. Този участък е тежък, неприятен за шофиране, изкачвания, спускания, остри завои, ако човек е невнимателен, може да се стигне до беда. Това коментира от своя страна кметът на Перник Станислав Владимиров. По негово мнение в такива катастрофи вината често е човешка грешка, но се чакат експертизите. При по-висока скорост е възможен инцидент, смята Владимиров. В района има и други опасни участъци, като например трасе, където за последните години има 12 жертви, предупреди кметът на Перник.