Старозагорската окръжна прокуратура е внесла в съда обвинителния акт срещу помощник-машиниста Христо Тиляшев за жп катастрофата на гара Калояновец. Това съобщават от прокуратурата. Обвинителният акт е внесен повече от година след инцидента - на 7 август.

Припомняме, на 12 юли миналата година бързият влак София-Варна дерайлира край гара Калояновец в област Стара Загора. При инцидента загина машинистът, а други 14 души бяха ранени. В композицията пътували около 160 пътници. Влакът е бил с пет вагона. Оказа се, че влакът е управляван с превишена скорост от начинаещия помощник-машинист, а не от загиналия Венко Тодоров. При разчитане на скоростомера на влака бе установено, че той се е движил със 100 километра в час при ограничение 40 километра в час.

Прокуратурата обвинява 44-годишния асеновградчанин Тиляшев, че е нарушил правилата за движение при управление на влак и е причинил по непредпазливост телесна повреда или смърт на повече от един човек.

Според обвинителния акт като локомотивен машинист Христо Тиляшев е нарушил два текста от правилата за движение, а именно че „работниците и служителите от железопътната система, чиято дейност е свързана с безопасността на превозите, по време на работа са длъжни точно да изпълняват заповедите и указанията на сигналите и указателите"  и че „при две светлини на светофора горната светлина разрешава влизане на влака в гарата и дава указания за положението на изходния светофор, а долната светлина указва скорост до 40 км/ч от входния светофор до преминаването през входните стрелки" .

Държавното обвинение посочва, че Тиляшев е нарушил и две правила от Инструкция за работата на машинисти, локомотивни и помощник-машинисти в „БДЖ-Пътнически превози" ЕООД , а именно: „машинист, локомотивен е длъжен да осигури безаварийно обслужване на влаковете по график при строго спазване на предписаните скорости за движение"  и „машинист, локомотивен, е длъжен да изпълнява безусловно указанията на сигналите и указателите на открит път, в гарите и депата".

Машинистът Христо Тиляшев не е спазил указанията на предупредителния и входния светофор и управлявал влака със скорост от 106 км/ч. при разрешена до 40 км/ч. Било наредено транзитно преминаване по четвърти коловоз на гара Калояновец, от железен път 1 на железен път 2. В резултат на последвалия инцидент - дерайлиране на локомотива и първите четири вагона, е загинал 39-годишният машинист Венко Тодоров. Нанесени са средни телесни повреди на четирима души - Николина Н., Мария Ц., Джурдан А. и Васил И. Те получили трайно затруднение на движението на крайници и тялото.

Прокуратурата характеризира случая като особено тежък, тъй като е причинил смъртта на един човек и телесни повреди на повече от един.

По делото са разпитани 50  свидетели. Изготвени са заключенията на множество експертизи - съдебно-медицински, химически, технически и други, поясняват от прокуратурата.