За пореден път от полицията напомнят на гражданите по никакъв повод да не дават пари на непознати. Служителите на реда дори са подготвили и клип с цел превенция на телефонни измами.

Криминалисти на територията на цялата страна работели непрекъснато по разкриването на участници в измамни схеми, съобщават от пресцентъра на МВР.

Експертите напомнят и основните правила на поведение, ако някой попадне в ръцете на телефонните измамници, както и кои са най-разпространените сценарии за извършване на телефонни измами.

Съвети към гражданите:

Да не дават пари на непознати за тях хора, независимо от предлога;
Да не се доверяват на непознати лица; 
Да не предоставят лични данни и данни за свои близки по телефона
Да запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда;
Ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо да опитат да се свържат с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който са получили обаждането;
Ако получат обаждане от човек, който се представя за техен близък, да му зададат въпрос, отговора на който не би трябвало да е известен на непознати лица - например рождена дата, населено място и т.н.;    

В случай, че получат такова обаждане и спрямо тях бъде осъществен опит за телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112. Необходимо е близките непрекъснато да говорят за това с възрастните си родители и да им напомнят как случайно може да станат жертва.

Най-разпространеният сценарий за извършване на телефонни измами е под предлог, че роднина е пострадал тежко и е необходимо да се направи скъпоструваща операция. Измамниците се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки ги заблуждават, че разговарят с роднина. При тази схема „ало” измамниците се представят като лекари. Те обясняват, че в Здравната каса в момента няма налична сума за необходимата операция. Те обясняват още, че парите ще бъдат върнати по-късно и ще изпратят човек, който да вземе исканата сума.

Друга често срещана схема е за заразените близки и роднини с птичи/свински грип, ебола. В тези случаи измамниците искат пари за скъпоструващи ваксини. При този сценарий те отново се обаждат на случаен принцип на жертвите. Отново се обяснява, че в Здравната каса няма налична сума за необходимото скъпоструващо лечение. Парите щял да вземе санитар.

Трета разпространена схема е катастрофа с починал човек или малко дете, която е предизвикана от близък роднина. Тя отново се осъществява на случаен принцип. Измамниците се представят за полицаи, прокурори или следователи. Те обясняват, че са нужни пари за освобождаване на роднината, причинил катастрофата.

При друга схема измамниците звънят на произволен стационарен номер и правят опит за измама по някой от традиционните сценарии  - катастрофа, спешна операция, пожар и други. Те обаче го осъществяват по такъв начин, че на жертвата да й стане ясно, че се касае за измама. 2-3 минути по-късно жертвата получава ново обаждане, при което измамникът се представя за полицай и заявява, че знае, че току що е бил направен опит за измама. Затова човекът трябва да даде пари, които да се „бележат”, за да бъдат заловени измамниците. Обикновено гражданите трябвало да хвърлят парите през балкона или прозореца на жилището си.

От полицията обръщат внимание, че този тип измама и втори вариант на разигравания сценарий. При него обажданията с в обратната последователност – полицай заявява, че са необходими пари, за да послужат за задържането на извършителите. Самите измамници се обаждат на случаен принцип и се представят за служители на реда. Те обясняват, че в района действат телефонни измамници и предупреждават хората ако получат подобно обаждане да се свържат с тях. Следва “обичайната” схема с плача, след което жертвата “набира” мнимия полицейския служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците е необходимо да им предаде сума пари, която впоследствие ще им бъде върната.

„Ало” измамниците са разработили и схема под предлог нужда от пари за освобождаване на колетна пратка. В тези случаи те се обаждат на жертвите и обясняват, че техни близки или приятели на техни близки са изпратили колетна пратка от чужбина, която съдържа голяма сума пари. Но за да бъде освободена от митницата пратката, трябвало да внесе определена сума пари, която впоследствие ще бъде възстановена.

Друга схема е под предлог за закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола в голям магазин. Измамниците се обаждат на жертвите и се представят за служители на голям магазин и обясняват, че човекът има печалба от томбола. За да получи награда обаче трябвало да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата. Жертвите на тази схема са по-млади хора.

Измамниците действат и по схема за нужда от преводач. Жертви стават учители и работещи в агенции за превод. Измамниците се представят за началници на районни управления. Те обясняват, че в управление е задържан чужд гражданин и са необходими услугите на преводач. Впоследствие обясняват на преводача, че “задържаният” трябва да се обади на близките си в чужбина, но няма ваучер и го молят да закупи такива и да им продиктува номерата, като парите ще му бъдат възстановени в управлението. Жертви на тази измама отново стават по-млади хора.

Служителите на реда предупреждават и за още един вид измамна схема. Измамниците звънят на произволен стационарен телефонен номер и обявяват, че близък роднина е пострадал впоследствие на възникнал инцидент в чужбина. За да бъдат извършени съответните медицински манипулации имало нужда от десетки хиляди евро или долари.

От полицията съобщават, че в рамките на последния месец са установени петима участници в телефонни измами.