Първанов Законът за приватизация и следприватизационен контрол противоречи на духа на конституцията. Той игнорира гаранциите за законосъобразност при провеждането на конкурсите за приватизация на определените дружества и подменя стопанската и икономическата целесъобразност с политическа, като противоконституционно прехвърля отговорността на Министерския съвет върху Народното събрание.

Това се казва в искането на президента Георги Първанов, с което държавният глава сезира Конституционния съд да се произнесе по конституционността на две разпоредби на Закона – чл. 35г и чл. 35е.

В един и същи ден Георги Първанов и ОДС поискаха от Конституционния съд да се произнесе по скандалния закон.

Според Първанов предвиденото в чл. 35г задължение за Народното събрание да одобрява избрания от правителството купувач по една приватизационна сделка не е израз нито на осъществяване на законодателна власт, нито на парламентарен контрол. Не са основателни изказаните съображения, че одобряването на купувач по една приватизационна сделка е форма на парламентарен контрол.

Доколкото с чл. 35г от визирания закон се възлага на Народното събрание функция, която не е предвидена в конституцията, се нарушава и установеното в чл. 8 от конституцията разделение на властите и по този начин отговорността на правителството се поема от Народното събрание, счита Георги Първанов.

По отношение на новия член 35е държавният глава твърди, че той ограничава правото на гражданите и юридическите лица да обжалват административните актове, които ги засягат. Законът предвижда специална процедура за приватизация на 15-те (засега!) търговски дружества, посочени в Приложение № 2. В рамките на приложното поле на тази процедура чл. 37е изключва съдебния контрол и прокурорския протест по отношение на всички актове на всички органи, участващи в приватизационната процедура (на Агенцията за приватизация, на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и на Министерския съвет).

Контролът на Народното събрание по никакъв начин не може да бъде заместител на изключения съдебен контрол. От друга страна, да се обсъжда от Народното събрание благонадеждността на спечелилия конкурса кандидат противоречи на чл. 4 от конституцията. България е република с парламентарно управление, но тя е и правова държава, а правосъдието е основа на държавата, заявява президентът Първанов в искането до Конституционния съд.