Изгорелият на АМ "Струма" край с. Боснек автобус, при който загинаха 44 граждани на Северна Македония, не е пренасял туби с гориво, каквито спекулации се появиха в медийното пространство. В това бе категоричен на пресконференция заместник-главният прокурор и директор на Националната следствена служба Борислав Сарафов.

"Тази версия бе разследвана обстойно, но категорично отхвърлена от нас. Намерени са само 3 туби, но те не са били пълни, не са се възпламенили, пожарът не е възникнал от тях. В тях няма нищо необичайно, освен нормалните течности за превозно средство - гориво, масло за двигател и масло за трансмисия", каза Сарафов.

Основната работна версия към момента е човешка грешка, вероятно подпомогната от лошите пътни условия - лошата маркировка, лошата сигнализация и организация на пътното движение. И най-вече - опасната мантинела, в която се е забило превозното средство.

Главният прокурор на РСМ: Автобусът е минал преглед октомври, на мястото имаше туби

Главният прокурор на РСМ: Автобусът е минал преглед октомври, на мястото имаше туби

Скопие няма да води паралелно разследване

Известно е, че водачът рязко е свил вдясно, което е довело до удара в оградното съоръжение. То пък е поставено така, че не само не обезопасява движението, а представлява опасност само по себе си, казват следователите. "Шофьорът може да е изпаднал в заблуда, тъй като там има отбивка за чешма и този разделителен остров с мантинела е именно там", коментира водещият разследването следовател Мариян Маринов.

"Мантинелата буквално е действала като шмиргел - автобусът се превръща в кълбо от искри, които са запалили горивото и маслото", каза Борислав Сарафов.

Работено е и по версия теротистичен акт, каза шефът на НСлС. Взети са експертизи за наличие на взрвивни вещества, но тази хипотеза е категорично отхвърлена.

Още повече, че и към момента са разпитани двама от оцелелите, които са били в пълно съзнание при инцидента. Техните думи категорично потвърждават - взрив, предизвикан от каквото и да е, каквито версии се появиха, е нямало, дебело подчертаха разследващите. И сигнализираха - в медиите имало много заблуждаваща информация и фалшиви свидетели.

Милтенова: Не катастрофата, а пожарът доведе до трагедията на "Струма"

Милтенова: Не катастрофата, а пожарът доведе до трагедията на "Струма"

Автобусът е бил нов и е имал ограничител на скоростта

"Има доста спекулативни теории, много експерти и псевдоексперти обикалят студиата. Видях 15 или 20 очевидци, а ние не сме установили нито един. Искам да отсея тези спекулативни информации с реалните данни", каза Борислав Сарафов.

По разследването работят шестима следователи и трима прокурори, назначени са съдебномедицинска, автотехническа и пожаро-техническа експертиза. Още утре в Скопие заминава екип български следователи и прокурори, които ще получат ДНК профили от семействата на загиналите, за да може те да бъдат сравнени с взетите ДНК профили от нашите разследващи. Целта - самоличността на жертвите да бъде установена максимално бързо, за да могат телата им да бъдат върнати на техните близки и погребани достойно.

Освен това от днешния брифинг на прокуратурата стана ясно, че загиналите са 44, а 45, както се твърдеше досега.

В процеса на разследване са получени озадачаващи свидетелства от страна на единият от оцелелите - момчето, което е счупило едно от стъклата на автобуса и спасило редица от пътниците. Той, разказаха разследващите, твърди, че оцелелите са били 8 души, а не 7, колкото в момента са в болница.

Уволниха двама митничари от РСМ, пуснали у нас автобуса на "Беса Транс"

Уволниха двама митничари от РСМ, пуснали у нас автобуса на "Беса Транс"

Излизането на автобуса от РСМ не било отразено в митническата система

"Телата със сигурност бяха 44. Граничният контрол на "Капитан Андреево" е фиксирал 52-ма пътници в автобуса. В болница са 7 човека", каза директорът на НСлС. Възможно е било обаче единият липсващ пътник да се е прекачил в друг автобус при почивката, която са направили македонските граждани по-рано по пътя си.

Към момента не е категорично ясно дали тези показания са истинни, разследват се граничните списъци от другите автобуси.

Освен това главният прокурор Иван Гешев е разпоредил проверка на състоянието на пътната маркировка по магистралите и главните пътища, като целта е да се предотвратят подобни инциденти. Ако бъдат установени престъпни действия, прокуратурата ще повдигне обвинение. Ако са само административни нарушения обаче, ще бъде сезиран Министерският съвет, съобщи говорителят на обвинител №1 Сийка Милева.