Разследването на полета на загиналия край Шабла майор Валентин Терзиев с МиГ-29 се е водило в четири посоки. Едната е организация на летателната дейност, втората - самият полет, медицинското състояние на пилота и състоянието на авиационната техника. Това коментира на пресконференция на Министерството на отбраната, посветена на инцидента, полк. Петко Василев, началник на отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства" в МО.

На брифинга освен министърът Георги Панайотов присъстваха и началникът на база "Граф Игнатиево", началникът на Генералния щаб Евтим Евтимов, представители на Военна полиция.

В Министерството на отбраната присъства и съпругата на загиналия край Шабла пилот Валентин Терзиев - Димитрина Попова. А самата пресконференция протече под формата на импровизиран разпит, проведен от вдовицата. Министър Георги Панайотов бе категоричен, че няма да съобщават имена на въпрос кой е бил ръководителят на полета.

В хода на разследването е правена проверка на целия път на пилота, информация за подготовката му, военни възможности, но тези данни не са изнесени в доклада. Цялата информация за учението, полета, разследването и всичко, свързано с него, е предадена на прокуратурата. Срок за давност за проверката на МО няма, но тя ще бъде извършена след приключване на разследването от Военна прокуратура. След приключване на дейностите на прокуратурата министърът на отбраната ще назначи и проверка на МО, обеща Панайотов.

Освен това Василев посочи, че има три съпътстващи причини за инцидента - неправилно разпределение на вниманието на пилота преди излизането, особености на полета, неправилна преценка на групата за насочване заради скоростта. На въпрос на news.bg бе обяснено какво точно означава последната причина за инцидента.

Черната кутия на падналия МиГ е разчетена

Черната кутия на падналия МиГ е разчетена

Потвърждават се заключенията, че причината за инцидента е човешка грешка

След като мишената започва да пада по-бързо, има дефицит от време за насочването с повишаване на динамиката на движението, както и дефицит от време за излизане от атака, поясни експертът. Василев обаче поясни, че не смята, че нито времето, нито височината са били причина за инцидента, все пак полетът е можел да бъде прекратен, ако групата за насочване осъзнае, че се влиза в ситуация.

Министерството на отбраната е приключило всички дейности, които по закон трябва и може да извърши във връзка с проверката на факти и обстоятелства около катастрофата с полк. Валентин Терзиев. Последното - да се разчетат данните от черната кутия, е направено със съдействието на руските специалисти, в присъствието на български експерти от МО, като полк. Петко Василев е присъствал във всеки един момент в снемането на данните и е ръководител на изготвянето на доклада, обясни подробно към медиите и близките на загиналия пилот министър Георги Панайотов.

Майор Терзиев загина след успешно изпълнена бойна задача, категоричен бе той, добави, че продължава разследването на прокуратурата.

Още в началото Димитрина Попова попита какво означава терминът "загуба на пространствена ориентация" като причина за смъртта.

Петко Василев отговори, че в авиационната психология е описано, че загуба на пространствена ориентация е, когато полетът се извършва без визуален ориентир извън кабината, с много малки ускорения самолетът може да промени пространственото си положение, без пилотът изобщо да се ориентира за това.

"Ние смятаме, че до последната секунда пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се е намирал и затова не е вдигнал самолета. Защото в последния момент започва изключване на двигатели, трябва да пусне ръчката, да пусне и да тръгне да докладва, ако осъзнава, че е в аварийна ситуация, това доказва, че е загубил пространствена ориентация, тъй като от аварийна ситуация може да се върне в нормален полет, уточни ръководителят на разследването. Пилотът няма визуален ориентир, с който да се ориентира.

Георги Панайотов: Полетът край Шабла е възстановен до последната секунда

Георги Панайотов: Полетът край Шабла е възстановен до последната секунда

Изтребителят не е свален и не се е взривил

"Имал е зрителна илюзия, че е в хоризонтален полет", поясни съвсем просто Петко Василев.

Той добави още, че ситуацията е прераснала в аварийна, след като започва завоя надясно със скорост над 970 км в час в авариен режим и пилотът до последния момент не е възстановил ориентация. До момента на поразяване на целта полетът е бил контролиран и не е бил изпускан.

Валентин Терзиев се е считал за подготвен за изпълняване на тази задача - и той самият, и ръководителите на полета, категоричен е Панайотов, а Василев няколко пъти обясни, че един пилот има правото да се откаже от изпълнението на мисията.

Стана въпрос и за черната кутия - тя е в момента в касата на Петко Василев, разследващ инцидента. И министър Панайотов, и той обясниха, че тя е била стар модел, който можел да бъде разчетен в Русия, данните са били предоставени в табличен вид на база "Граф Игнатиево" и след това обяснени до подробност.

Василев бе категоричен, че целият полет е записан, няма прекъсване на записа в нито един момент, възстановен е в "Граф Игнатиево" и може да бъде проверен.

Пред сина си Димитрина Попова поиска от разследващите органи да отговорят дали са изпълнени всички изисквания преди полета на мъжа й Валентин Терзиев. Отговорът бе: За да бъде пуснат за тази задача пилотът, всичко е изпълнено.

Загуба на ориентация от пилота - причина за падането на МиГ-а край Шабла
Обновена

Загуба на ориентация от пилота - причина за падането на МиГ-а край Шабла

До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия

Съпругата Димитрина Попова настояваше да разбере и дали пилотът Валентин Терзиев е бил подготвен за полета и 100% ли е била летателната му подготовка, както и дали и колко пъти е бил обучаван за нощен полет със стреляне по мишена.

Стана ясно, че обучението е продължило от 1 януари до 9 юни, в което пилотът се е подготвял за задачата, а за стрелбите има допълнителна целенасочена подготовка, която също е премината - около месец.

Припомняме, на 9 юни сутринта беше съобщено, че "при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България, самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили, пилотиран от майор Валентин Терзиев, е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.

На 10 юни военният министър Георги Панайотов съобщи, че майор Терзиев е загинал. Той беше повишен посмъртно в чин подполковник.

На 24 юни черната кутия черната кутия на самолета беше намерена на дъното на Черно море и извадена с подводен робот. Стана ясно обаче, че тя е частично повредена от водата и има лентов кабел за подмяна, а поставянето на нов крие риск от компрометиране на информацията. По тази причина военните препоръчаха да се потърси съдействие от производителя.

На 1 юли стана ясно, че черната кутия на падналия край Шабла изтребител МиГ-29 ще бъде разчетена в лаборатория в Русия.