Нови свидетелства на пътници от полета на авиокомпания "Райънер", който се завърна аварийно в Будапеща вечерта на 22 април, поставят под въпрос официалната версия за рутинен удар с птица, довел до повреда в двигателя.
Според разказите, ситуацията на борда е включвала силен кратък шум, подобен на взрив в единия двигател, химически миризми, дълъг престой без вентилация и появата на екипи в защитни облекла (hazmat), което поражда съмнения за по-сериозен инцидент.
"Малко след излитането се чу силен взрив отляво, последван от химическа или изгаряща миризма в салона. Светлините до двигателя изгаснаха и започнахме да кръжим около 40 минути, без никаква информация до самото кацане", разказва един от пътниците в социалните мрежи.
След приземяването самолетът, нов Boeing 737 MAX 8, произведен преди едва два месеца, бе посрещнат от пожарни, линейки, полиция и екипи в химически защитни костюми (hazmat). Пътниците са били държани вътре в машината над 90 минути, при изключена климатизация и без обяснение от екипажа защо е необходимо това. Един човек е припаднал от жегата и липсата на въздух, по думите на свидетели.
"Hazmat-персоналът влезе бързо след кацането и остана отпред в салона. Не ни пуснаха да излезем близо час, след което ни държаха в ограничен сектор на терминала. Първоначално дори не ни позволяваха да използваме тоалетна", разказва втори пътник.
"Не съм експерт по авиация, но това не изглеждаше като рутинен удар с птица. Миризмата, реакцията, hazmat-екипите - това говори за нещо по-сериозно", добавя той.
Официална информация от унгарските власти за характера на инцидента засега липсва. Данните от Flightradar24 потвърждават, че самолетът е кръжил дълго над Унгария, преди да се върне за аварийно кацане.
Очаква се разследването на унгарските авиационни власти да даде повече яснота относно характера на повредата и причината за включване на екипи за химическа сигурност.
Tony
на 28.04.2025 в 03:37:42 #1Това ми напомня за два подобни случая с Southwest Airlines: Когато птица попадне в двигателя, често ротора излиза от баланс и това води до силни вибрации които могат да доведат до много сериозни повреди с риск за живота. Затова е предвидена механична защита - отварят се клапани които пренасочват хидравлично масло и потушават вибраците. Като резултат, определено количество хидравлично масло се освобождава в атмосферата, това е нормална реакция на защитата. Дизайнерскат грешка е, че освободеното масло се освобождава близо до отворите, които засмукват въздух за кабината на пилота, или на пътниците (това зависи от двигателя - ляв или десен). Хидравличната течност се смесва с въздуха и попада в самолета. Течността хич не е полезна да се диша, меко казано. Освен това може да се получи замъгляване, особено в пилотската кабина. Boeing засега си мълчат, позната история.