16% ръст бележи потреблението на безалкохолни напитки, съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, член на Българската стопанска камара.

137 литра безалкохолни напитки средно е изпил българинът през 2004 г. Това е с 20 литра повече на глава от населението в сравнение с 2003 г. Консумация на безалкохолни напитки в България за цялата минала година нарасна с 16% от предходната.
Реализирани на пазара са общо 1065 млн. литра безалкохолни напитки, които по цени на дребно на българския пазар носят близо 782 млн. лева.

Делът на безалкохолните напитки в общото потребление на търговски марки от всички видове напитки на пазара нарасна от 55,0 на 57,5%.
И през 2004 г. бе запазена тенденцията потреблението на бутилирани води да се развива най-динамично. Увеличението е с 29% и се равнява на 95 мил.литра в повече, като на глава от населението достигна 54 л.

Производителите предлагат на пазара над 40 марки бутилирани натурални минерални и трапезни води, в изключително голямо разнообразие от опаковки и разфасовки. Расте потреблението на води в големи разфасовки, предназначени за консумация в домашни условия.

Разширява се пазарът на води предлагани чрез водоохладителни съоръжения в галони 19,4 литра, като потреблението е нараснало с 24%. Увеличен е износът на води с 17%.

Пазарният дял на бутилирани води продължава да нараства, с тенденция да доближи този на газираните напитки. Техният дял през 2004 г. достигна 39% спрямо 43% на газираните напитки.

Потреблението на газирани напитки достигна 462 мил.литра /60 литра на глава/, което е с 9% по-високо от предходната година.
Групата “колови” напитки държи лидерски позиции с дял от 29%. Расте интересът на потребителите към напитките тип ”лайт”. Значително е нараснало потреблението на газирани напитки тип “с плодови аромати” и “портокал”. Потреблението на плодови сокове и нектари през 2004 г. достигна 8 литра на глава от населението и е с 8,6% повече от предходната.
Това се дължи на многообразието от миксове, на опаковки и разфасовки, навлизането на пазара на вносни продукти. Разширява се конкуренцията, но на продуктите на българските производители се дължат 90% от продажбите.

Обемът на потребление на негазирани напитки през 2004 г. достигна 114 милиона литра, което с 11% по-високо от предходната. Потребителят у нас продължава да проявява интерес към негазираните напитки и пуншове, чийто обем расте с 21%.

Увеличено е потреблението на студен чай, спортни и енергийни напитки с близо 2 мил.литра, но техният общ пазарен дял е само 0,5%. Цените на безалкохолните напитки през 2004 г. като цяло са малко под нивото от предходната година.