Процедура за купуване на 15 нови мотриси ще бъде обявена до края на годината от "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД. Това съобщи във Варна управителят на дружеството Димитър Костадинов, цитиран от БТА.

Предвижда се новите мотриси да се движат по линиите София-Бургас и София-Димитровград. Костадинов обясни, че вече почти са изплатени действащите мотриси "Сименс". Оставали само две вноски, но проблемът бил в поддръжката и ремонта им.

Шефът на "БДЖ-Пътнически превози" увери, че не предстои поскъпване на билетите. Една от причините е, че броят на пътниците непрекъснато намалявал. Между 5 и 10 % годишно е понижението. За настоящата година се очаква да е около 5 %.

Освен това дружеството не планирало да закрива линии.

С парен локомотив от Варна до Русе, както преди 150 години

С парен локомотив от Варна до Русе, както преди 150 години

Атракционен влак отбелязва годишнината

От своя страна министърът на транспорта Ивайло Московски допълни, че за да бъде финансирано закупуването на новите мотриси, трябва да приключи процедурата за концесиониране на летище "София".

Офертите щели да бъдат отворени на 21 ноември. Московски посочи, че вече са приключили всички разговори с Европейската комисия около нотифицирането на държавната помощ по този проект. По думите на транспортния министър страната ни можела да разчита на около 640 млн. лева. След като бъдат покрити задълженията на жп компанията, "Пътнически превози" можели да разчитат на около 200 млн. лева за купуването на новите мотриси. В рамките на процедурата към доставчика щяло да бъде поставено изискване да изгради депо в у нас за сервиза и поддръжката им.

Московски коментира и "БДЖ-Товарни превози", обяснявайки че всички проучвания са показали, че няма никакъв интерес към приватизацията на дружеството. За да се намалят поне малко оперативните му загуби, трябвало да се преструктурира малко, обясни още министърът.

Той посочи, че остава в сила идеята индустриалната дейност на пристанище Варна да се премести на "Варна Запад". "Варна Изток" щяла да се развива като свободна зона с атракциони, пасажерски кораби и евентуално обособяване на яхтен порт. Във финалната си фаза било проектирането на интермодален терминал във Варна. Ивайло Московски поясни, че става въпрос за технически проект с опция за внасяне на допълнения.

Московски и Костадинов присъстваха на празничното отбелязване на 150-годишнината от въвеждането в експлоатация на първата у нас железопътна линия Варна - Русе.

На жп гарата в морската ни столица по случай годишнината паметна плоча.