Към днешна дата просрочените задължения на БДЖ към служителите са 2 200 000 лв. за храна за месец юли, които от днес са в просрочие и 2 500 000 лв. за заплати за м. юли.
До края на следващата седмица ще бъдат платени сумите за храна за м. Юли, съобщават от Министерството на транспорта.

Уточнява се, че средната брутна работна заплата на служител на БДЖ към 30.06.2004 г. е 313 лв. плюс 121 лв. за храна (22 работни дни), или общо 434 лв.

Съгласно Колективния трудов договор (КТД) и приложенията към него длъжностите в БДЖ ЕАД са групирани в 22 групи работни заплати.
Към средната брутна работна заплата се прибавят сумите за поевтиняване на храна в размер на 5.50 лв. на отработен ден, които са необлагаеми.

Освен това работниците получават и допълнителни възнаграждения за пропътувани километри, които се определят по пътен лист.

По рано днес председателят на КНСБ д-р Желязко Христов проведе работна среща с изпълнителния директор на БДЖ ЕАД Наско Цанев и Генералния директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” Димитър Гайдаров по повод традиционното закъснение в плащането на заплатите.

На срещата д-р Христов е настоял за ясен отговор за това кога те ще бъдат изплатени, съобщават от пресцентъра на КНСБ.

Директорите са се ангажирали дължимите суми да бъдат изплатени в следния график

За БДЖ
•до 30 август ще се платят заплатите за юни
•до 4 септември – храната за юли
•до 15 септември – заплата за юли

В НК “Железопътна инфраструктура”
•до утре – заплатите за юни;
•до 15 септември – аванс и заплата за юли

На срещата Желязко Христов е апелирал да се спази джентълменското споразумение - до 1 октомври да се въведе социален ред в двете жп-компании; всеки месец да се плаща аванс, заплата и храна. Председателят на КНСБ припомня, че в противен случай железничарите са готови да стачкуват ефективно.
От КНСБ припомнят, че до края на септември остават и в двете компании дължими аванс, заплата и храна за август и аванс за септември.

На разговорите стана ясно още, че загубите в двете дружества са редуцирани от 140 млн. лв. общо през 2001 г. до 41 млн. лв. през 2003 г. За превозвача редукцията на загубите е три пъти, а на инфраструктурата – 2 пъти.

По повод инвестиционните разходи на двете компании за модернизация и конкурентоспособност, съгласно изискванията на ЕС, е ясно, че без сериозни инвестиции от държавния бюджет, от структурните и предприсъединителните фондове, професионално разписаните стратегии няма да могат да се реализират.