24 часа в денонощието и 365 дни в годината ще се брои трафикът по автомагистралите и пътищата от I клас, част от ТЕН-Т мрежите.
Със средства от Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г. завърши изграждането на системата за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик.

Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт" 2007-2013 г.

Монтирани са 100 броя преброителни пункта.

Със средства от ЕС Агенция „Пътна инфраструктура" завършва поредния иновативен проект, тъй като досега информацията за интензивността на трафика е получавана и обработвана изцяло ръчно, подчерта Николина Чапанова, директор на дирекция в АПИ.

Броячи са инсталирани на автомагистралите „Тракия", „Хемус", „Люлин", „Марица" и „Струма", както и на първокласни пътища от републиканската пътна мрежа.

Тестовото преброяване показва, че началото на АМ „Тракия" - при изхода на София, е най-натовареният участък от републиканската пътна мрежа. Средно на денонощие през него преминават между 35 000-47 000 моторни превозни средства, съобщи ръководителят на проекта Петър Иванчев.
В края на работната седмица и при събирането на няколко почивни дни интензивността достига около 48 000-50 000 МПС за 24 часа. След разклона за Нови Хан, Равно поле, Елин Пелин и Лозен натоварването намалява с 10 000-15 000 превозни средства и достига между 20 000-25 000 МПС, а в пикови дни до 35 000 МПС.

Най-интензивно е движението в дните петък и понеделник. Например на 30 октомври (петък) преброителният пункт на АМ „Тракия" на изхода на София е отчел 47 521 МПС за денонощие, а на 23 октомври - 46 629 МПС. На 26 октомври (понеделник) съответно 40 465 МПС, а на 19 октомври (понеделник) - 39 952 МПС.

Средно на денонощие по АМ „Люлин" са регистрирани между 14 000 и 15 000 автомобила, а в софийския участък от АМ „Хемус" в пикови дни трафикът е около 28 000-30 000 МПС в денонощие. В останалото време интензивността е 26 000-27 000 МПС за 24 часа.

След пускането на лот 2 Дупница - Благоевград от АМ „Струма" трафикът по път I-1 (E-79), в участъка преди Дупница намалява с около 5000 МПС на ден. Преди завършването на участъка по първокласния път натовареността средно на денонощие е била 15 000-23 000 превозни средства.

Системата за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик ще замени съществуващата досега ръчна система. Технологията, по която се осъществява броенето на трафика, е комбинация от камери, които разпознават преминаващите моторни превозни средства и по софтуерен път определят направлението на движение.

Чрез индуктивни рамки, разположени в пътната настилка, се извършва класификация на видовете превозни средства - леки автомобили, камиони, автобуси и т. н.

Системата може да проследява генерирането на пътния трафик чрез неговия произход, предназначение, направление и време за преминаване.

Чрез измерването на трафика по пътната мрежа се доказва целесъобразността на извършените строително-монтажни дейности и устойчивостта на проектите във времето.

Инсталирани са и 3 системи за автоматизирано наблюдение на метеорологичните условия. Те ще отчитат температурата и влажността на въздуха, скоростта и посоката на вятъра, тип и количество на валежите, температура и влажност на пътната настилка и т. н. Трите станции са в областите Монтана (път Е-79 - при с. Долна Вереница), Благоевград (района на Кресна) и Бургас (път І-6).