Престъпна безотговорност години назад във времето. Така служебният министърът на транспорта Христо Алексиев коментира на място действията по спасителната акцията за претоварване на заседналия до Камен бряг турски кораб Vera SU до момента, цитиран от БНТ.

Алексиев е говорил лично с най-добрата фирма в света "Салвиш" за спасяване на кораби, която е спасявала "Курск". В момента се подготвя план за спасяване на кораба, тоест наложи се с лични контакти да реагираме, допълни министърът.

Още два влекача пътуват към Яйлата и Vera Su

Още два влекача пътуват към Яйлата и Vera Su

Машината за пакетиране на азотния тор се е развалила

Той обясни, че в закона е ясно записано, че държавата трябва да има отговорност и ресурсна обезпеченост при такива случаи. Отново сме в ситуация за определени дни ние да правим нещо, което с години не е свършено, категоричен е министърът.

Очаква се на място да пристигне директорът на "Морска администрация" Живко Петров. 

"Учудващо за мен, "Морска администрация" е дала прекалено много време на корабособственика да реагира, затова с моя мобилизирахме всички налични ресурси не само в държавата, но и в частните компании. Никой нищо не е свършил години назад и сега ние като екшън герои трябва да решаваме тази ситуация и ще я решим", заяви министърът.

С два крана и два влекача освобождават заседналия край Яйлата Vera SU

С два крана и два влекача освобождават заседналия край Яйлата Vera SU

Операцията е технически обезпечена

"Ще проверя кой е спал по веригата и не си е свършил работата и ще бъда абсолютно безкомпромисен. Лично аз поемам случая", поясни Алексиев като заяви, че ще има и уволнения. Забелязваме нерегламентирани контакти и действия от страна на администрацията и затова ще потърсим отговорност, категоричен бе той.

Той обясни, че е разговарял и с щаба на Военноморските ни сили. Те разполагат с 4-тонни котви, които могат да укрепят кораба за да не разбие от силните вълни. Алексиев се опасява и за екипажа и предстои разговор дали е безопасно те да останат на кораба.

Има теч на азотни торове в морето от заседналия Vera SU

Има теч на азотни торове в морето от заседналия Vera SU

Това показват пробите от 25 септември

Припомняме, по-рано през деня бе преустановено претоварването от турския кораб на наша баржа, тъй като се видя, че има разлив на азотни торове в морето. Към обяд два катера от Варненското пристанище опитаха да издърпат кораба на заден ход. Беше изтеглен и специалният кран, който прехвърли азотните торове от кораба на специална баржа.

Повреда в една от машините спря операцията по прехвърляне на торовете след като се появи видео в социалните мрежи, което показва как греблото, което пренася азотната тор, буквално я изсипва в морето. На специалната баржа бяха натоварени около 200 тона азотни торове. Баржата се отправи към пристанище Варна в изключително лоши метеорологични условия. Азотните торове ще бъдат задържани, докато турският корабособственик не плати сумата, която държавата е похарчила, за да спаси кораба му.

От турския кораб Vera SU са извадени също около 8000 литра гориво и отпадни води.

Въпреки че властите отричаха няколко дни, вчера от Басейнова дирекция признаха, че все пак има теч от кораба. Проби, взети в петък, но с излязъл вчера резултат показаха, че във морето има завишено съдържание на нитритен азот. Вчера бяха взети и нови проби.

Миналата седмица от ИА "Морска администрация" именно Живко Петров съобщи, че властите са отхвърлили плана на собственика и застрахователя за освобождаване на кораба и се обмислят други варианти.

Към момента времето е благоприятно, за следобед прогнозите са за усилване на вятъра до 20 метра в секунда и то от посока изток, което създава възможност корабът да бъде разбит в скалите.

Не се знае какво количество азотни торове са разпилени в Черно море
Обновена

Не се знае какво количество азотни торове са разпилени в Черно море

Първи неуспешен опит корабът да бъде изтеглен с три влекача

Още през уикенда екозащитници алармираха, че всяко едно забавяне може да е фатално, тъй като се очаква влошаване на времето, а това би поставило под риск вятърът да разбие кораба в скалите и целият товар от азотни торове да се излее в морето.

Товарният кораб, който е собственост на турска фирма, но плава под панамски флаг, заседна в скалите край Камен бряг, в близост до местността Яйлата на 20 септември.