Европейската комисия събира доказателства за некоректно поведение от страна на супермаркетите и големите магазини за нехранителни стоки.
Това става ясно от отговора на европейския комисар за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние до Ивайло Калфин.
Калфин се е обърнал към Комисията през март с искане да се предприемат мерки, след като беше сигнализиран от професионалното сдружение на работодателите Съюз „Произведено в България", че супермаркетите у нас поставят неизгодни условия на производителите и доставчиците си, които често ги водят до разорение.
Евродепутатът се позовава на проучване на „Произведено в България", което показва, че под 20% от стоките, продавани в големите вериги, са български. Като основна причина за този дисбаланс се посочват нелоялните търговски практики. В частност търговските отстъпки, които се предлагат на вносителите на хранителни продукти, се различават съществено от тези за българските производители.
Докато за първите те са 5-15%, за българските производители те са 20- 60%. По този начин малките производители и доставчици биват лишени априори от повече от половината от печалбата си.
В отговора си до Ивайло Калфин комисар Барние посочва, че Европейската комисия е започнала да събира доказателства за проблема с нелоялните търговски практики, за последиците от него и за възможните решения.
„Европейската комисия е наясно с нелоялните търговски практики във веригата за доставка на хранителни стоки и вредните въздействия, които това може да има върху икономически зависимите търговски партньори, много от които са малки предприятия", пише комисар Барние до Калфин.
Специален фокус на проверката, която тече в момента, е изследването на последиците от тези практики върху по-малките участници на пазара. Анализът на Брюксел ще разгледа различни варианти - от саморегулация до създаването на европейско законодателство, което да регулира условията на доставките за големите вериги.
Ще се изследва и въздействието от доброволната инициатива за въвеждане на добри практики в търговията, която се прилага в някои европейски членки. Резултатите от оценката на въздействието ще са известни през лятото.
В момента Европейската комисия е обявила и обществена поръчка за възлагане на изследване, което да изясни дали концентрацията на продажбата на храни на дребно влияе върху избора и върху иновациите в хранителните продукти.
Припомняме, преди седмица по време на пресконференция представители на Произведено в България изтъкнаха тоталното отсъствие на държавна политика по отношение на малкия и среден бизнес и злоупотребата с пазарно положение на чуждите вериги у нас. Резултатът - разоряване на българския производител и генериране на безработица.
alastis
на 06.05.2013 в 20:39:07 #9Аз и трима мой приятели от Метро си взехме спортни обувки Капа на промоция ....и след има няма 20 дена започнахме и тримата да ги лепим отпред къде палеца .....Когато е сухо времето ги нося онези двамата ги захвърлиха....Да казвам ли ,че вече не ходя в Метро...
Borneo
на 06.05.2013 в 18:12:48 #8Има разлика в стоки от една марка предлагани навън и у нас.Лично впечатление за две: 1.Кафе мляно една и съща опаковка в Италия и закупено от хипермаркет тук,правено на една и съща машина - различен вкус -познайте в чия полза. 2.Нова колекция 2012/уж/ предлагана в наш МОЛ на известна марка спортни артикули-конкретно маратонки се оказва от предходната година и с криви шевове, като се касае за една и съща цена - в Италия и тук.При това там може да си ги поръчаш по интернет за това качество и на по-ниска цена. Сигурно има и други примери, аз това си спомням.
Borneo
на 06.05.2013 в 17:58:46 #7Не бъркам.Веригите ги натискат за все по-ниски цени.С който се съгласи ,с него работят,НО на опашка стоят останалите наши мераклии.След известно време РАБОТЕЩИЯ бива натискан отново за по-ниска цена.Ако откаже - следващия чакащ го сменя.И понеже това е трудно при многото на брой малки търговски обекти да се случи, хубаво е да се "обърне" към тях със същото ценово предложение.Поне ще спре да бъде изнудван.Като не им изнася-да не реват постфактум.
Mike
на 06.05.2013 в 14:30:28 #6lotsopa, смешен си. Във всеки шоколад има растително масло, в най-качествените е само какаово масло (което е растително), в повечето е смес от какаово, палмово и други масла. И не виждам нищо лошо в това, шоколадът по принцип е вегетариански продукт, освен ако не се направи умишлено с животински съставки. Това, дето казваш, че стоките в БГ са по-нискокачествени, също е нелепо, но разбира се няма как да ти го докажа в момента. Както впрочем и ти не можеш да докажеш твоето твърдение...
Borneo
на 06.05.2013 в 14:09:05 #51. Да продава на големите вериги с малка пе4алба на всяка продадена бройка, да работи много и да има гарантирана работа и определена пе4алба. 2. Да продава по-малко бройки на малки търговци, да пе4ели пове4е на продадена бройка, да работи малко, но пък да няма гарантирана работа в дългосро4ен план. ------------------------- Бароне, нещата са много динамични и в момента някои родни производители са достигнали до този "дългосро4ен план" , който визираш.Нищо не им пречи да дават същите цени на малките като на веригите.Те си имат изградена дистрибуция по региони.
Дик
на 06.05.2013 в 13:57:05 #4MAЙOPA, ти въобще въждал ли си магазин и знаеш ли, какво означава думичката - стока. Наред с други значения, означава и стадо телета, най-тъпото от което си ти!!
lotsopa
на 06.05.2013 в 13:45:42 #3А тези от Брюксел са типични чиновници-демагози. Те само си отчитат дейности. Всяка държава в Зап. Европа си има агенция за защита на потребителите и то не една такава. Те не чакат от Брюксел да им реди картите.
lotsopa
на 06.05.2013 в 13:41:08 #2Преди 2-3 години една словашка агенция ясно и точно ви го каза: дори и стоките от Запада, които се продават в Източна Европа са по-нискокачестени версии на оригиналните марки. Те дадоха и много примери. Ето ви някои: 1. Кока-колата е по-кофти 2. шоколадовите изделия са по-кофти, дори в Милката, Линдт и др. има растителни масла 3.... вие добавете други примери
Borneo
на 06.05.2013 в 12:36:38 #1Време е родните производители да си спомнят за многото малки наши магазинчета/голяма част затвориха заради търговските вериги/ и да подадат ръка на останалите все още. Все пак за положението до което се докараха сами е виновен принципа "прееби другарчето",който задружно спазваха и се натискаха на "чужденците".Дайте им същите изгодни условия за да се конкурират и те ще ви се отблагодарят.