Люксембург се готви за историческа промяна до края на тази седмица, тъй като градският транспорт ще бъде безплатен от 1 март 2020 г. Със сигурност решението на правителството през 2018 г. да премине към безплатен градски транспорт ще влезе в учебниците по история, предават местните медии.

Макар че основният акцент на промяната е в полза на гражданите на Великото херцогство, премиерът на Люксембург Ксавиер Бетел отчете международния ефект от решението: "Ние вярваме, че планът ни принадлежи на концепцията за национална марка. Това означава, че хората ще знаят, че когато посетят Люксембург, няма да е нужно да се притесняват за тарифите и може просто да се качат в автобуса или влака и да пътуват, където пожелаят".

Безплатното пътуване в обществения транспорт от 1 март бе дълго дискутирана тема, наред с проблемите с трафика. Първият път, когато се предлага безплатен обществен транспорт, е бил през 1997 г. Тогава пет общини в източен Люксембург предлагат безплатен обществен транспорт за 24 часа. Целта е била да се насърчат хората да оставят колите си у дома и да се качат на автобуси или влакове.

8 необичайни средства за обществен транспорт по света

8 необичайни средства за обществен транспорт по света

От точка А до точка Б с влак от бамбук, с амфибус, коко такси или тобоган

Следващата промяна настъпва през 2016 г., когато правителството въвежда безплатен обществен транспорт за студенти, независимо дали учат в Люксембург или зад граница. Две години по-късно, когато изборите през октомври 2018 г. наближават, темата за въвеждането на безплатен градски транспорт се появява на предизборните кампании. Пет партии ясно се застъпиха за безплатен обществен транспорт - сред тях Демократичната партия, Люксембургската социалистическа работническа партия, Комунистическата партия в Люксембург. Депутатът от Алтернативната демократична реформа Гаст Гибериен също подчерта интереса си към идеята, като твърди, че тя може да стимулира хората да използват повече автобуси.

Франсоа Бауш, министърът на транспорта, наскоро обясни, че миналата година около 45 милиона пътници са използвали влакове, автобуси и трамваи в Люксембург - и тази цифра ще се увеличи в бъдеще. Според него се отчита увеличение на пътниците на националната железопътна компания CFL с цели 7,2% Тази възходяща тенденция важи и за пътниците в трамваите.

Хората в Естония вече няма да плащат за градски транспорт

Хората в Естония вече няма да плащат за градски транспорт

Доскоро от такъв можеха да се възползват само жителите на Талин

Бауш заключи, че непрекъснатите инвестиции в сектора на обществения транспорт и постоянното подобряване на услугите ще продължат да дават плод и ще мотивират повече хора да разчитат на обществения транспорт в ежедневието си. В целия сектор има около 6000 служители.