Около 200 млн. лв. ще струва изработването на тол системата, прогнозира пред БНР Петър Мутафчиев, председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура.

"Докато няма ясни параметри от самото правителство - какъв ще бъде обхватът на тол системата в България, колко километра пътища ще бъдат там, докато не се направи сметката и още веднъж не се каже какви пари те ще очакват и откъде ще допълнят липсващите средства, за да може да се извършва ремонт на всички пътища в България, включително да строят автомагистрали, докато не се каже ясно от какви такси ще се започне - няма излизане от кашата, в която в момента се намира България", каза Мутафчиев.

Неяснотата обхваща и перспективата за транспортния автомобилен бранш в България. Убеден съм, че те не са готови дори за сериозно тестване на тол системата, каза Мутафчиев. Според него са използвали превозвачите, за да отложат и да имат малко повече време за доизграждане на системата.

Според председателя на Националния съюз на превозвачите Красимир Лалов от 4 г. те искат да знаят каква е философията на тол системата, но нямат отговор.

"След това искахме да знаем с тази философия дали ще се покрият нуждите. Третото основно нещо е, че ние искаме тол системата да бъде направена с философията на всички европейски страни", каза Лалов. Той определи създаващата се в момента българска тол система като "тюрлю гювеч" и подчерта и лошото състояние на пътищата в България.

Според Мутафчиев е трябвало да се предложи единствено транзитните пътища с ясна санкция за чуждите автомобили, ако заобикалят тези транзитни пътища, т.е. те нямат право да вървят по други, а само по определения за транзитен и автомагистралите.

"Те (авторите на системата за тол такса - б.р.) нямат данни за транзита през България. Нямат данни какви камиони влизат и излизат от България. Те просто залагат на едни цифри, които ще им изиграят много лоша шега, защото те не са верни", добави Красимир Лалов. Според Мутафчиев все още не сме готови и по винетната система.

Превозвачите са поставили въпроса каква част от акциза на горива ще бъде отделена за пътища. В момента в България акцизът е на най-ниско европейско ниво, а цената на горивата са същите като в страни, в които той е на средно ниво.

"Някъде изчезват 15 евро цента. Тези 15 цента дават 700 млн., които могат да отидат за пътища. Тогава им казахме - да видим как е ценообразуването на горивата. Това е национален въпрос", каза Мутафчиев. Той смята, че в случай на тол такса за всички по автомагистралата, ако българският гражданин знае, че с плащане горивото, част от тези пари отиват за по-добри пътища, той ще има право да иска от управляващите да поддържат пътя. Мутафчиев обясни, че тази идея не е приета.

Според него, преплитането на два различни модела на таксуване - винетка и тол такса, усложнява изпълнението.

"Световната банка го каза - ако съберете 1,2 млрд., около 20% ще е разходът за тази система - за електронните винетки и тол системата - това е около 200 млн., което ние ще даваме за поддръжка. По данни на Световната банка - този тип система е една от най-ресурсноемките за поддръжка", заяви Петър Мутафчиев.