Шест работодателски организации предлагат промени в данъчното и осигурително законодателство. Целта е да улеснят администрирането на данъка върху добавената стойност и намаляване на общата данъчно-осигурителна тежест при използването и отделянето на стоки за лични нужди на данъчно задълженото лице (ДЗЛ), правим следните предложения:

Идеята е данъчно задълженото лице да избира между две алтернативи при определянето на данъчната основа на доставка на стока и доставка на услуга. Единият вариант е законодателно фиксирана пропорция по отношение на данъчния кредит (ДК) при едновременно използване на актива за нуждите на независимата икономическа дейност и за лични нужди.

При този избор данъчно задълженото лице упражнява незабавно право на приспадане на данъчен кредит за актива и за всички други стоки и услуги, свързани с неговото използване и поддръжка, като прилага фиксирана в закона пропорция определяща размера на полагащия се данъчен кредит. При тази опция данъчно задълженото лице няма задължение да проследява, документира и доказва използването на актива, освен принципното положение, че е свързан с независимата му икономическа дейност.

Еднократно, през месец декември на всяка календарна година, като документира отчетено съотношение между ползването за нуждите на независимата икономическа дейност и личното ползване за тази година, да се начислява дължимия ДДС върху сумата на направените преки разходи, свързани с личното ползване, за които е ползван Данъчен кредит.

Вторият вариант е въвеждане на стойностен праг на същественост в размер на 50 000 (петдесет хиляди) лева за използваните стоки, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане.

Предложеният праг постига оптимален фискален ефект, без да създава значителна административна тежест за бизнеса и органите на НАП. Сложният механизъм на проследяване на степента на използване, определяне на пропорция на лично ползване и формиране на данъчна основа при различни хипотези, ще се прилага само за активи със значителна стойност.

Сумата е в съответствие с редица примери в нормативната уредба които показват, че именно това е обществено значимият размер – праг за задължителна регистрация по Закона за ДДС, задължение за водене на двустранно счетоводно записване от всички предприятия по смисъла на Закона за счетоводството и др.

Работодателите предлагат да се променят и Закона за корпоративно подоходно облагане (ЗКПО), Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и нормативните актове, които уреждат социалното и здравно осигуряване.

Най-прагматично и обществено приемливо изглежда да се въведе механизмът на облагане на отчетените разходи за лично ползване с данък върху разходите по Закона за корпоративно подоходно облагане чрез допълване на чл. 204, смятат от работодателските организации.

Според тях така дружеството ще плати данък, който е еквивалент на корпоративния данък от 10 %. Едновременно с това на основание чл. 206, ал. 1 ЗКПО – разходът за лично ползване ще бъдепризнат за целите на определянето на данъчния финансов резултат и облагането с корпоративен данък. Така ще се избегне възможността за двойно икономическо облагане.

Ако личното ползване се облага на ниво дружество по Закона за корпоративно подоходно облагане, а не като доход на физическите лица, изглежда напълно оправдано изключването му от облагане с осигуровки (социални и здравни). Работодателите предлагат да има законови промени, регламентиращи освобождаване от задължение за внасяне на осигуровки за частта на личното ползване.

В открита декларация работодателските организации изразяват опасение как ще се прилага т.нар. "данък уикенд". Според тях нормативните разпоредби в Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) и Правилникът за неговото прилагане (ППЗДДС) са общи и неконкретизирани.

Липсата на достатъчно ясна законова уредба създава възможност приетите вътрешни указания на НАП да бъдат използвани при широко субективно тълкуване и селективно прилагане от данъчните власти. Те искат незабавна отмяна на Указание на НАП, Изх. № 20-00-15/22.01.2016 г., време за обсъждане на предложеният им.

От работодателските организации- АИКБ, БТПП, ИДЕС, БСК, КРИБ и АССП,  настояват за спешна среща с финансовия министър, на която да обсъдят предложенията за изменение и допълнение на ЗДДС.