90% от тежкотоварния парк в страната е на възраст под 6 години. Информацията представи Цветан Елисеев от консултантската практика KPMG-България при представянето на резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор". Проучването е възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета "Мобилност I" върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

Проучването обхваща времето на шофиране, почивките и тахографа, командироването на работници, кръстосани и каботажни превози.

В България в настоящия момент са регистрирани около 12 700 компании, които предоставят международен сухопътен товарен транспорт. Над 75% от тях са компании, които оперират с 5 камиона.

Дадоха зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност"

Дадоха зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност"

Това реши Транспортната комисия на ЕП

На база на анализите приблизителният брой на служителите, взети в сектора, е 42 500 души. Средното им възнаграждение е около 1 750 евро. Към 2018 г. има 25 800 камиона, които оперират в Европа и които представят международен товарен сухопътен транспорт.

В периода 2016-2018 г. направените инвестици за страната от международен товарен сухопътен транспорт са около 1 млрд. и половина евро. Само този сектор през 2018 г. допринася с 6% от БВП на България.

България е зависима изключително от кръстосаните и каботажни операции. Ние се нареждаме на трето място, а единствено Литва и Люксембург са по-зависими от кръстосаните и каботажни операции, обобщи Елисеев.

Проучването обхваща основните промени и ефекти, включени в пакета "Мобилност" 1. Основната промяна за товарния сектор е така наречената промяна със задължителното връщане на всеки четири седмици в България.

Кога умира демокрацията: като плюят върху нея - отговорът на Джамбазки

Кога умира демокрацията: като плюят върху нея - отговорът на Джамбазки

Обвинява зелените, германските християндемократи и социалистите

Около 53% от всички задължителни курсове до България и обратно се очаква да бъдат празни. Компаниите се очаква да имат увеличение в оперативните разходи като ползване на почивката извън кабината или на паркинги, посочи Елисеев.

Тези промени биха промениили оперативния модел на компаниите и не малка част от тях ще понесат изключително неефективни финансови ефекти, предупреди Елисеев. Големите компании, които имат ресурс и капацитет, планират да пререгистрират компаниите си в друга държава членка на Европейския съюз, изтъкна той.

Желязков притеснен за прилагането на текстовете от пакета "Мобилност"

Желязков притеснен за прилагането на текстовете от пакета "Мобилност"

По думите му ще се използват всички инструменти за защитаване на интересите на сектора

Ако пакетът "Мобилност" бъде приет в настоящия си вид, то през 2023 г. това ще доведе до намаляване на сектора с около милиард и половина евро. Празните курсове, свързани със задължителното връщане на камионите до държавата на всеки четири седмици през 2023 г., може да доведе до въглеродни емисии в размер на 88.500 тона, каза още Елисеев.

Припомняме, в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.

По-късно министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.

На 4 април 2019 г. в Европарламента бяха одобрени и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.

Желязков иска пакетът "Мобилност" да е близък до нашия бизнес модел

Желязков иска пакетът "Мобилност" да е близък до нашия бизнес модел

Министърът недоумява как празните курсове хармонизират с политиката за декарбонизация