299 бойлера без технически параметри за енергийна ефективност в инструкцията са открили екипи на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Припомняме, че двете институции стартираха съвместни проверки в областните градове. От 23 до днес екипите им са проверили 304 търговски обекта в областните градове. Инспектирани са 391 продукта. Три от проверените продукти са без СЕ маркировка. Те са спрени от продажба и са съставени актове.

Инспекторите са съставили още два акта за липса на инструкция на български език и за липса на наименование и адрес на производител. Глобите са на стойност от 1000 до 5000 лева.

При 82 продукта е даден срок за отстраняване на несъответствията. Ако той не бъде спазен – следват актове и глоби, предупреждават от ДАМТН.

Не викайте самоук майстор да ви слага бойлера, съветват инспектори

Не викайте самоук майстор да ви слага бойлера, съветват инспектори

Миналата година е имало три тежки инцидента

От агенцията припомнят, че миналата година бойлерите са били проверявани по отношение на изискванията на две приложими наредби НСИОСЕСПИОГН и НИУЕЕО. Тогава са проверени 134 бойлера. Основните несъответствия, на които са се натъкнали проверяващите, били свързани с липса на текстове, изисквани по НИУЕЕО.

Сегашната кампания е предприета въз основа на анализа на резултатите от миналогодишната проверка, уточняват от ДАМТН. Миналата година са били съставени актове и са наложени глоби. Настоящата кампания е с информационна насоченост.

Главният директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ към ДАМТН Мирослав Йотов обясни, че тази година проверяват дали в инструкцията за монтаж са упоменати оторизираните сервизи, които трябва да поставят и поддържат тези съоръжения и съответно – да поемат отговорност за тяхната изправност. Йотов обърна внимание на факта, че причината за фрапиращите три инцидента с избухнали бойлери миналата година е неправилно свързване с тока – т.е. неправилен монтаж.

Мирослав Йотов участва в проверките на търговските обекти заедно с екипите. Той уточни, че от 60 до 90 лева струва монтаж и демонтаж с гаранция от 5 до 10 години. Монтажът се заплащал отделно от цената на бойлера, но след това поддържането било безплатно. Йотов предупреди, че ако бойлерът не е монтиран от правоспособни техници, търговската гаранция може да отпадне.

Наличието на СЕ маркировка също е било обект на проверката. Тя показва дали продуктът е изпитан и отговаря на европейските изисквания. Ако въпросната маркировка не е налице, глобата е от 250 до 1000 лева за първо нарушение. Ако нарушенията са системни, санкциите са от 500 до 1000 лева.

Екипите на ДАМТН и КЗП са следили и за наличието на информация за енергийна ефективност. Липсата на енергийни етикети се наказва с глоби от 500 до 3000 лева.

Паралелно с проверките, инспекторите са предоставили над 7000 информационни брошури с основните правила за безопасна работа и експлоатация на електрически бойлери. Листовките са изготвени с подкрепата на Българската асоциация на електротехниката и електрониката (БАСЕЛ) и са дадени на клиенти и проверявани.

От ДАМТН припомнят и основните правила за безопасна работа и експлоатация на електрически бойлери.

  1. Преди монтиране и пускане в действие – запознайте се с инструкцията за монтиране, свързване и употреба на уреда.
  2. С цел поемане на гаранционното обслужване, монтирането и свързването към водопроводната инсталация трябва да се извършва от правоспособни лица (от посочените от производителя/вносителя в гаранционната карта сервизи).
  3. След присъединяване към водопроводната инсталация е задължително свързването към електрическата инсталация да се извърши от правоспособни лица (от посочените от производителя/вносителя в гаранционната карта сервизи).
  4. Уредът да не се монтира в помещение, където може да бъде изложен на замръзване.
  5. По време на експлоатация да се спазват стриктно посочените в инструкцията изисквания
  6. При възникване на технически проблем уредът да се изключи от електрическата мрежа и задължително да се ползват услугите на оторизиран сервиз.
  7. В райони с варовита вода се препоръчва веднъж годишно да се извършва почистване на котления камък от оторизиран сервиз.
  8. При почистване уредът да се изключи от електрическата мрежа.
  9. Задължително е да се проверява периодично изправността на предпазния клапан за гарантиране безопасната работа на цялата система.