Улеснява се купуването и продаването на стоки и услуги онлайн в целия Европейски съюз. Това става възможно с пакет от мерки, който Европейската комисия представи, съобщават от председателството й.

Преодоляване на необоснованото блокиране на онлайн пазаруването по географски признак (геоблокиране) е едно от законодателните предложения. Предложението се мотивира с факта, че когато потребител влезе в магазин в друга страна от ЕС, собственикът не му иска документ за самоличност, за да му продаде стоката си. В интернет обаче ситуацията не е такава. Често там достъпът до предложения в други държави е блокиран. От ЕК дават пример, че потребителите се пренасочват към сайт за конкретна държава или пък се иска плащането да се осъществи с дебитна или кредитна карта от определена държава.

Именно това са причините, поради които Еврокомисията предлага въпросното законодателство. Чрез него потребителите ще имат гаранции, че няма да са дискриминирани по отношение на достъпа до цени, разпродажби или условия на плащане, ако искат да купуват онлайн или лично продукти и услуги в друга страна от ЕС. Ограничения може да има само ако са обективно обосновани от основателни съоръжения, като например ДДС.

Прозрачността на цените на услугите при трансграничната доставка на пратки също ще бъде повишена чрез мерки.

Друго предложение на Еврокомисията е повишаване на правомощията на националните органи за защита на потребителите. Идеята на предложението е да могат да проверяват дали уебсайтовете блокират потребители на географски принцип, да нареждат премахването на сайтове, които показват измамни оферти, както и да изискват информация от регистрите на домейни и банките, за да разкриват самоличността на отговорния търговец.

За да се установят практиките на геоблокиране в ЕС комисията е проверила 10 537 сайта за електронна търговия. В 8 сектора са проверявани стоки и услуги. Проверките са извършени посредством тайни клиенти. Обект на проверките основно са ставали сайтове, които предлагат електроника и компютърен хардуер. Оказало се, че в по-голямата си част сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, извън тази, в която живеят. Така геоблокиращи практики са били установени при 63% от сайтовете. Препятствия се появяват на различни етапи в поръчката, отбелязват от Европейската комисия.

В 5% от случаите купувачите са били директно пренасочвани към друг сайт, блокирани или са им били предлагани други продукти. Това най-често ставало при резервации на полети (13%) или на коли под наем (11%).

В 27 % от случаите купувачите били блокирани, когато са се регистрирали според мястото на поръчката. В 32 % от случаите били блокирани при избор на опции за доставка. При избор на начин на плащане купувачите са били блокирани при 26% от поръчките.

Българите се оплакват, че цените в българската версия на даден сайт са по-високи спрямо тези на други езици и предназначени за потребители от друга страна. Други оплаквания са свързани с това, че е трябвало да платят повече за дадена стока, защото живеят в друга страна. Оплакванията са постъпили в Европейския потребителски център-България.

С електронното пазаруване са свързани около две трети (68%) от всички трансгранични оплаквания, получени в мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия през 2015 година. Проблеми с доставката е имало при 21,48 % от тях, а с цената или плащането – при 12 %.