В Българските държавни железници (БДЖ) се краде каквото може, като се започне от резервни части, агрегати, въглища, смазочни и офис материали и се стигне до тоалетна хартия. Хората имат нужда от тези неща.

Тези разкрития направи шефът на железницата Йордан Недев по време на брифинг, на който даде повече подробности за предотвратената снощи кражба на 700 литра гориво.

След изненадваща проверка на екип от „Товарни превози", направена около 02.30 часа след полунощ в депо близо до Централа гара, София, са намери 130 литра гориво в туби. След настъпилата суетня сред служителите в депото, последвала щателна проверка на околността.

В намиращи се наблизо шахти и неизползваеми локомотиви са намери пълни и празни туби, маркучи и други приспособления за източване на гориво. С цел да не бъдат използвани отново, празните туби са продупчени. Около 7 часа в ремонтния цех на дизеловите локомотиви са намерени „чинно подредени 18 туби по 25 литра и 10 туби по 12 литра", поясни шефът на БДЖ.

Недев обясни, че те са подготвени за експедиция през един от порталите, за който по-късно бе оставено, че не е бил заключен: „виси там един катинар, който само трябва да го погледнеш по-остро и той сам се отваря". В близост до портала е намерен и минибус със затъмнени стъкла, с който се превози източеното гориво.

От ръководството на БДЖ предполагат, че голяма част от горивото е източено от самите локомотиви в движение, които идват за екипировка в депото. Кражби обаче ставали от цистерна, разположена там. Веднага след като са установени тези нарушения служителите от нощната смяна са били извикани в централата на БДЖ. Успели да се озоват на тази „покана", предимно електровози, но отговорните са дизеловата тяга не са открити. „Вярваме, че това ще си ни се случи. Може би някой от тях рязко ще се разболеят, но ние ще ги изчакаме да се върнат", допълни още Недев.

Той не скри изумлението си от разговора, който е провел с един от железничарите. Когато го попитал според него кой краде и се занимава с подобни дейности, служителят му отговор: „Ами не знам някой да не се занимава".„Когато го попитах, а ти занимаваш ли се, той ми отговори  - Чат-пат. Засега обаче никой нищо не е чул, не е видял", добави още шефът на железниците.

Според него, за да се сложи край на тези кражби, трябва се предприемат драстични мерки: Не трябва да се пробваме да предотвратяваме подобни кражби, а е необходимо хора въобще да нямат достъп до горивото, освен в локомотива, където няма как да го избегнем."

Някои от мерките, които вече са предприети в борбата с крадците, е поставянето на камери на ключови места, предстои задължително такива да бъдат поставени в локомотивите. Усилията са съсредоточени и върху инсталирани върху GPS-системи в локомотивите.

Друго решение според Недев е електрифициране на трасетата там, където може. Според него най-доброто решение е ограничаване достъпа на служители на БДЖ до цистерните, като горивото се налива директно в локомотива. Кога обаче тази мярка ще бъде изпълнена Недев не се ангажира да каже.

Откраднатото гориво по думите на БДЖ шефовете е за използване не само за лични нужди, но и за предаване на други лица. Създадената клиентска база, от БДЖ сравниха с дистрибуторската мрежа на Oriflame