Ще бъде предложено на социалните партньори държавните зрелостни изпити да се проведат на 30 май и 1 юни, а изпитите за седмокласниците - на 13 и 15 юни.

Новината съобщи образователният министър Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет по повод правителственото предложение за удължаване срока на обявеното извънредно положение. С оглед на това очакванията са учебните занятия ще се възстановяват на 14 май

Разменени са съобщения с висшите училища и те няма да имат проблем да си изтеглят кандидат-студентските кампаниите със седмица. Разменят се съобщения и със страните-членки на Европейския съюз. Пикът на коронавируса не сме го достигнали, макар че всички трябва да сме предпазливи, ще има отместване на приема на кандидат-студентските кампании. Готови сме, че ако не се отместят кампаниите в други държави, да издадем по-рано дипломите на дванадесетокласниците.

Няма да има проблем за приключване на учебната година, увери Вълчев, въпреки че призна за проблеми.

Дистанционно обучение? На ход пак са родителите

Дистанционно обучение? На ход пак са родителите

Изобщо сред родителите кипи педагогически труд

Материалът за държавните изпити малко ще се редуцира и ще се направи контролно замерване за това, докъде са стигнали училищата. Вероятно част от материала от втория срок няма да бъде включен.

Последните теми и раздели могат да отпаднат от учебните години, каза образователният министър.

На въпрос какво се случва с учебната година с ВУЗ-овете, Вълчев отбеляза, че висшите учебни заведения били подготвени за дистанционно обучение. Те стартирали ефективно, но при тях както и при професионалните гимназии обучението е свързано с практичното обучение. Част от него ще остане след карантината.

Заплати за учителите ще има въпреки кризата, уверява Вълчев

Заплати за учителите ще има въпреки кризата, уверява Вълчев

Те направили революционен скок в трудната ситуация

Няма пречка да не се проведат националните външни оценявания засега, изтъкна Вълчев, защото те ще дадат обратна връзка, която е изключително важна. Никой няма да има слаба оценка, външното оценяване е само за обратна връзка и мониторинг за училищата.

Изпитите след 4 клас ще бъдат преместени на 29 и 30 май. Окончателните предложения ще бъдат уточнени следващата седмица.

Това, което ще отпадне, са олимпиадите, които няма да могат да бъдат проведени. Това обаче не е фатално, според Вълчев.

Удължаването на учебната година не е неизбежно, обнадежден Вълчев

Удължаването на учебната година не е неизбежно, обнадежден Вълчев

Зависело колко ще продължат мерките

Децата ще могат да вземат сертификати безплатно за владеене на ниво на език по европейската езикова рамка.

Ако едно дете е чело системно, то е натрупало знания и ще може да покаже добри резултати на Националното външно оценяване, убеден е образователният министър.

Той коментира и варианта с удължаване на извънредното положение с още веднъж, когато ще е невъзможно да се проведат изпитите НВО. Тогава външното оценяване ще отпадне.

Системата на образованието положи много усилия, справи се с дистанционното и електронното обучение. По думите на Вълчев средно дори учениците учат повече и се получават сигнали претоварване на учителите и учениците. По отношение на методите и ресурсите, които се ползват от учениците, е за удовлетвореност.

Много възможности за компенсация на учебното съдържание вижда Даниел Вълчев

Много възможности за компенсация на учебното съдържание вижда Даниел Вълчев

Българската ваканция е най-дългата в света, напомня той

По въпроса дали се обмисля удължаване на учебната година, Вълчев посочи уклончиво, че по-добрият вариант засега е няколко съботи да се отучва. Обсъжда се и вариант да има по-дълги летни занимални, а детските градини да бъдат с повече групи през лятото.

В обучението на електронна среда няма единна организация, защото не може да бъде създадена в дистанционно обучение. Между 30-60 000 деца са включени за преодоляване на трудностите по време на учебната година. Те ще отучват през юни и юли месец, но бройката им е нормална и това се случва всяка година.

Децата, които нямат възможност да се обучават онлайн са около 11%. Дори в останалите 89% не винаги има възможност за обучение в синхронна форма, защото семействата могат да имат повече от едно дете, а и да не разполагат с устройство за всеки човек от семейството. Затова МОН препоръчва съчетание между синхронна и асинхронна форма на обучение.

Не можем да купим електронни устройства на тези близо 40 000 деца, които нямат възможност. По-голяма част от тези деца са от семейства обаче, които нямат отношение към образованието. Препоръчано е на учителите да използват включително и социалните мрежи, защото почти всички деца имат модерни телефони.

На въпрос предвид социалноикономическата ситуация предвижда ли се осигуряване на безплатни учебници от МОН, Красимир Вълчев заяви, че учебниците от 1 до 7 клас и сега се осигуряват безплатно, а много издателства сега са отворили електронните си ресурси. Към днешна дата има 2-3 хиляди ресурса, които са споделени в дигиталната електронна библиотека. Това, което МОН ще стартира е по-мащабна дейност е за създаването на спомагателни ресурси, допълни Красимир Вълчев.