90 милиона лева са предвидени за три приоритетни политика в Министерство на образованието - за регионалната диференциация, за предоставянето на допълнителни средства за децата и учениците от уязвимите групи, и за промяната на финансово-разпределителния механизъм.
Това стана ясно на брифинг на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев.

Той поясни, че тези 90 милиона лева са над целогодишното осигуряване на възнагражденията в училищното образование от 1 септември 2017 г.

Със Закона за държавния бюджет определени общини получават допълнителни 55 милиона лева. 35 милиона лева не са разпределени и те ще са за механизма за концентрация на деца и ученици от уязвими групи.

По регионалния коефициент общините, които са в осма група, ще получат най-висок допълнителен процент - 12 на сто. За училищата с най-голяма концентрация на деца от уязвими групи, където е най-трудно да се работи, все още не е определен процентът на допълнителните средства, но се предполага, че ще бъде между 15 и 20 процента за най-високата група, обясни образователният министър.

Министър Вълчев обясни, че не е предвиден минимум за маломерните паралелки, но в училища, които работят преди всичко с уязвими групи, ще може да се сформират паралелки при по-малък брой деца. Целта е педагогическите специалисти да работят по-добре и по-качествено с деца, чийто родители са с ниско образование.

В училищата, в които има деца над 50 процента от семейства с родители с начално или по-ниско образование /завършен клас до четвърти/, тези училища ще получат най-много допълнителни средства. Учителите трябва да положат най-много усилия с тези деца, за да ги обучат и затова ще получават повече средства, обясни образователният министър.

Министър Вълчев посочи, че промяната във формулата на финансирането е довела до получаването на повече средства в по-малките училища и в по-малките общини.
При регионалния коефициент допълнителните средства ще зависят от отдалечеността от най-големите градове, които са с население от над 100 000 души, от отдалечеността от общинския център и от големината на общината, каза министър Вълчев.

Така повече средства за образование ще получават общините от Северозападна България, Родопите, Странджа, Сакар, граничните райони, общините във Видинска област, Ивайловград, Маджарово, Болярово и други.

Той отбеляза, че колкото по-малка и по-отдалечена е една община, толкова по-малка е склонността на младите учители да преподават в нея. Министър Вълчев заяви и че министерството търси инструменти да реагира на очакваната след 10 години криза за преподаватели, когато се очаква голям брой педагогически специалисти да се пенсионират.
Тогава ще се разчита само на млади хора, а естествена е склонността на младите хора да живеят и работят в големите градове. Какви точно механизми ще използва МОН обаче министър Вълчев не посочи.