Ако истината се подменя чрез изопачаване на факти или премълчаване на важни факти, това е престъпна фалшификация и авторите й трябва да носят съдебна отговорност.

Това се казва в отворено писмо до Парламентарната комисия по образование и наука от Лолита Николова - професор по история, с експертиза в археологията, културната антропология, генеалогията. Тя е родена в Карлово, от години работи в САЩ, има американско и българско гражданство.

Проф. Николова призовава да се предприемат законодателни мерки за прекратяване на фалшификациите в науката и образованието.

"Комунистическата диктатура у нас (1944-1989) бе най-репресиращата форма на управление в историята на България, тъй като тотално обхващаше всички клетки на обществото и всеки индивид бе подложен на идеологическо промиване, а прогресивните българи, които разбираха същността му, бяха репресирани и/или убивани." - пише тя в писмото си, адресирано до председателката на комисията Милена Дамянова, публикувано във Фейсбук.

Припомняме, манипулативното представяне на комунистически режим в новите учебници по история чрез изопачаване и премълчаване на факти, предизвика широк обществен отзвук. Фондация "Истина и памет" започна петиция срещу тенденцията за фалшифициране на историята.

С изявления срещу подмяната на историческата истина излязоха, СДС, НПСД, Демократична България, БЗНС с председател Николай Ненчев. По-рано аналогична позиция изрази и бившият зам.-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов, както и евродепутатите Андрей Ковачев и Александър Йорданов.

Пълният текст на писмото:

Г-жо Дамянова,

Казвам се Лолита Николова. Научният ми и образователен статус включва, но не се ограничава до доктор по история и доктор по образованието. Експертизата ми е в областта на историята, археологията, културната антропология, генеалогията, история и теория на културата и на науката. От 20 години живея в САЩ без да прекъсвам интеграцията си с България, където е дома ми и семейството ми. Имам двойно гражданство - българско и американско.

Обръщам се към Вас с молба Парламентарната комисия по образование и наука при 44 Народно събрание да разгледа внимателно новите учебници за курса по История и Цивилизация за 10 клас, както и отклиците в медиите и да излезе с официално становище относно доколко достоверно в учебниците е представена комунистическата диктатура у нас (1944-1989). Моето разбиране е следното:

  1. Учебниците се създават като трайна ценност и би трябвало да бъдат достоверни и да представят истина. Ако истината се подменя чрез изопачаване на факти или премълчаване на важни факти, касае се за престъпна фалшификация подобно на фалшификация на антични материални ценности. Аналогията показва, че авторите на тези фалшификации би трябвало да бъдат подведени под съдебна отговорност като криминални престъпници.
  2. Комунистическата диктатура у нас (1944-1989) бе най-репресиращата форма на управление в историята на България, тъй като тотално обхващаше всички клетки на обществото и всеки индивид бе подложен на идеологическо промиване, а прогресивните българи, които разбираха същността му, бяха репресирани и/или убивани. Всеки опит в учебници да се смекчи престъпността на комунистическия режим, за който има дори закон у нас, е най-груба фалшификация, която е удар срещу националните ни ценности и засилва недоверието на младите в държавата поради задължение в училищата да учат лъжи.

Очаквам официалното становище на Парламентарната комисия за образование и наука при 44 Народно събрание за новите учебници, както и развитие на законодателството у нас да се прекрати пътя на фалшификациите в науката и образованието.