От Синдикат "Образование" настояват да се изпълнят всички обещания и да се осигури на практика приоритетното финансиране на образователната система. Те искат да бъде обезпечен образователният процес, но да има и достатъчно средства за лекари в училище, както и за квалифицирана, професионална охрана.

Синдикалистите призовават да се предоставят възможности и права на българския учител да въдворява и осигурява дисциплина в учебния процес.

От синдикат "Образование" излязоха с позиция във връзка с трагичния инцидент в 52 ОУ, при който загина 11-годишна ученичка.

Припомняме, че трагедията стана в петък следобед. Детето бе ритнато от свой съученик в корема, като по-късно се почувствало зле и починало в болницата.

Дете почина след ритник в корема от съученик

Дете почина след ритник в корема от съученик

Ударът е причинил спукване на черния дроб

В позицията си до медиите от синдикат "Образование" настояват да се вменят задължения на българския родител и ако не се спазват да се налага адекватна и ефективна санкция.

Синдикалистите подчертават, че продължават да отстояват позицията си да се забрани със закон учителят да изпълнява охранителни и отбранителни дейности, които да бъдат в правомощията на специализирани институции. Имаме вековната традиция българският учител да бъде възрожденец, будител, просветител, дори наричан даскал, но не и охранител по коридорите на сградата или пазач на училищни дворове, категорични са от синдиката.

Според тях отговорността за децата и учениците е обща - на родители, учители, директори, институции и политици. Повече от 25 години те се изключвали от този процес и се опитват да пренасочат цялата отговорност към училището и работещите в него. Това обаче става все по-неприемливо, категорични са от синдиката.

Синдикалистите заклеймяват най-големия проблем на системата - агресията. В същото време те алармират, че липсват всякакви лостове за противодействие, както в законите, така и в желанието на обществото да даде отпор на този бич на нашето време.

От синдикат "Образование" намират за учудващо насочването на общественото внимание към действията на медицинските лица в 52 ОУ, тъй като намесата на лекарите в подобни случаи е последствие, а не превенция.

Изтъква се, че в режима на финансова рецесия на образователните институции и вследствие на делегираните бюджети, медицинско лице се полага на училищата с минимален брой 800 ученици. Така над 70 % от съществуващите училища са лишени от цял щат за медик.

Кметовете на общините назначават медицинските лица в общинските училища. Това обаче не е в интерес на доброто управление и субординация в учебното заведение.

Отчита се огромната роля на медицинската сестра, фелдшер или лекар в училище, но поради пестене на финансови средства и политически сметки обществото се убеждава, че няма необходимост от тях. От синдикат "Образование" са категорични, че не е вярно, че в нашите училища има само здрави деца. Доказателство за това е високият процент на ученици с диабет, алергии, астма, деца със специални образователни потребности и т.н.

Психолози влизат в училището, където почина дете след ритник от съученик

Психолози влизат в училището, където почина дете след ритник от съученик

"Страхувам се, че ще станем толерантни към плесници и ритници", заяви психолог

Синдикалистите смятат, че ако образованието стане финансов приоритет с 6 % от БВП, то всяко училище има пари и за лекар, и за квалифицирана охрана по коридорите.

Те подчертават, че дори и при всеки ученик да се сложи лекар, агресията и трагедиите в училище няма да спрат. Нужно е да има промени в образователния закон, за да се случи това.

Родителите трябва да са наясно, че трябва да възпитават децата си и ще носят наказателна отговорност ако то проявява агресия. Родителското участие в образователно-възпитателния процес трябва да се превърне от командно към партньорско.

В позицията се посочва също, че учителите винаги са съзнавали ролята си не само да образоват, но и да възпитават и социализират учениците си. За целта обаче е нужно да им бъдат предоставени права да противодействат на агресията, арогантността и безотговорното отношение на ученици с девиантно поведение, хиперактивни и изпълнени с гняв и агресия към останалите ученици.

Изтъква, че ако както е заложено в закона "Дамянова", след трагичен инцидент - побой или смъртен случай, се структурира комисия, която да работи с детето в риск, това е гаранция, че образователните институции ще продължат да бъдат гладиаторски терени.

Синдикалистите са категорични, че подобни комисии само потвърждават безсилието на МОН и липсата на политическа воля от българския парламент за справяне с проблема.

Те признават с огромно огорчение и възмущение, че много родители приемат училището не като храм на знанието, което цивилизова и възпитава, а като сграда за социална услуга и третират учителите като детегледачи.