"Не е нужно постоянно да покоряваш върхове и да печелиш. Понякога може просто да подаваш ръка и да се смиряваш".

С тези думи откриха Конференция на тема "Възпитание и морал в 21 век" , посветена на обучението по религия от 1-ви до 12 клас в контекста на новите учебни програми на МОН. Симпозиумът е организиран от Богословския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" и Фондация "Дарби".

Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева акцентира на общочовешките ценности, заложени в Библията. Според нея е необходим кураж от страна на всички отговорни институции религията да стане изучаван предмет в училище.

Религиозното обучение може да обясни на учениците екзистенциални въпроси, вълнуващи човечеството и да им помогне в търсенето на личните отговори, подчертаха експерти.

Моралните устои са неразривна част от образователния процес, каза зам.-министърът на образованието Таня Михайлова. Според нея, важна политика в тази насока са възможностите за изучаване на религията. Тази година бяха утвърдени три учебни програми за учениците от 1 до 12 клас - християнство (православие), неконфесионално и ислям.

Чрез тези програми МОН се стреми да подпомогне личностното развитие на учениците, да развие уважение към религията и към духовната култура. За да може религията да се включи в учебния процес, е необходим ангажимент от страна на няколко институции, подчерта Михайлова. По думите й, на обучението по религия не трябва да се гледа като на поредния предмет, който ще се изучава, а като начин за решаване на проблеми в обществото.

Започва допълнителната квалификация на началните учители с възможността да преподават освен основния си предмет и предмета "Религия". На конференцията бяха обсъдени новите учебни програми, помагалата по предмета и процедурите за одобрение на авторски екипи от издателствата.

Белоградчишкият епископ Поликарп изказа приветствие от името на Българския патриарх Неофит. "Нашето общество днес има нужда да живее в морал. Ако искаме да имаме държава, църква и сериозно, мъдро и достойно общество, трябва да направим всичко, за да имаме това в бъдеще", заяви епископ Поликарп.

Деканът на Богословския факултет на СУ ",Св. Климент Охридски" проф. Александър Омарчевски постави акцент върху предизвикателствата пред обучението по религия в училище. Според него те са свързани с добър синхрон между църквата и държавата, а от друга страна, развитието на технологиите води до разделения на обществото.

"Всички технологични и индустриални промени имат въздействие върху образованието и изграждането на житейска концепция за младия човек", смята Омарчевски.

В конференцията участваха духовници, представители на общини, членове на партии, училищни директори, университетски преподаватели и учители.