Дигитализацията и цифровият свят определят развитието на образователната система. Това заяви министър Красимир Вълчев по време на кръглата маса Образование 4.0, посветена на дигиталните иновации.

"Нямаме различни виждания и можем да се обединим около единна платформа", категоричен беше министърът. Тя включва всички инструменти, като с повечето от тях министерството е закъсняло, отбеляза той.

Вълчев обеща до края на 2019 г. всички училища да имат изградени Wi-Fi мрежи със защитни стени. Провокиране на интереса чрез информационните технологии е в основата на днешната конференция наред с развитие на дигиталните умения и дигиталната медийна грамотност. В рамките на конференцията всички експерти трябва да се обединят около меморандум по отношение провежданите от МОН политики.

Отпускат 7 милиона за Wi-Fi в 700 училища

Отпускат 7 милиона за Wi-Fi в 700 училища

Остават още 600 училища, които трябва да имат Wi-Fi

Пребиваването на децата в интернет трябва да бъде свързано с достъп до полезно дигитално съдържание, заяви Вълчев. Меморандумът включва свободен достъп до интернет в училище, използване на облачно пространство, създаване на стандарт за оборудване на класни стаи с технологии, както и въвеждане на дигитално съдържание при преподаване. По време на дискусията преподаватели от столични училища изказаха недоволството си от недостатъчния брой часове по математика и информационни технологии предвид насочеността на министерството.

Критика получи и политиката от последните години, обвързана с развитие на елитните езикови гимназии за сметка на професионалните, която в момента МОН се стреми да промени. Предстои МОН да приеме наредба за физическата среда в училище, която ще цели помалко инструктаж, а повече насочване, за да подпомага креативния учител. Предизвикателство остава създаването на дигитални образователни ресурси.

Всички училища, които желаят да закупят права за електронни дневници, ще бъдат финансирани от министерството, увери Вълчев. Пред журналисти той съобщи, че инструментът СЕЛФИ е еднакъв за всички и съдържа въпроси, изработени от ЕК. Над 900 училища до момента са участвали в тази самооценка на дигиталната готовност на училищата. В никакъв случай целта на инструмента не е да определи половата принадлежност, увери министърът. Причината да се съдържат и такива въпроси по думите му е в това, че някои европейски страни са възприели съответните нормативни актове, в Германия например са въведени по медицински причини. Затова не е сигурно, че противоречи на законодателството на страната ни.

В 75 училища у нас хартиените бележници и дневници са минало

В 75 училища у нас хартиените бележници и дневници са минало

Електронната платформа "Школо" привлича все повече учебни заведения

"Не мисля,че по някакъв начин рискуваме да индоктринираме децата ни и да проповядваме трети пол като социален в системата", допълни той. Единствено ЕК може да премахне въпроса от инструмента по молба на МОН, каквато ще бъде отправена, ако настъпи обществено напрежение. Вълчев коментира и увеличилите се случаи на морбили, като успокои, че затваряне на учебни заведения не се планира. Медицинските служители следят ситуацията по думите му, но в момента няма предпоставки за преустановяване на учебния процес.

Според него в бъдеще образованието ще бъде изцяло базирано на електронни технологии, но водеща фигура ще остане учителят, който трябва постоянно да бъде квалифициран. Има голям брой общински училища, които са освободени вследствие на недостатъчен брой ученици. Тези сгради се поддържат от така нареченото приемащо училище. Някои от сградите се поддържат от регионалните управления на образованието. По думите на Вълчев се предприемат и действия за продажба, където е налице инвеститорски интерес. Училища, които се стопанисват от МОН, получават добавка към бюджета, но тя не е целево финансиране, каза още просветният министър.

Вълчев иска иновативни училища, а не иновативно министерство

Вълчев иска иновативни училища, а не иновативно министерство

Системата трябва да се развива откъм образователните институции, твърди той