Ако водач сбърка регистрационния си номер при закупуването на електронен винетен стикер, той няма как да получи заплатената сума обратно и губи тези пари. Това стана ясно след сигнали на граждани за нови проблеми със системата за е-винетка.

Оказва се, че всеки може да купи и валидира винетка на несъществуващи номера.

Станислав Брезин има точно такъв проблем. За мъките си той разказа пред БНТ:
"Моят случай - преди две седмици заплатих 2 такси съответно при въвеждането съм се заблудил и съм въвел грешно и двата номера. Клавиатурата беше на латиница и в бързината, автомобилът ми е СВ, аз съм ги въвел аналогично на латиница SV, а не CB. Впоследствие се оказва, че нямам валидни винетни такси заплатени реално, а парите са преведени на АПИ. Предположих, че би трябвало да бъде въведено на латиница и така се обърках. Тези винетки са невалидни, но както съм ги въвел грешно излиза, че са валидни, но реално аз нямам винетка."

Между 23 и 24 часа профилактика на платформата за продажба на е-винетки

Между 23 и 24 часа профилактика на платформата за продажба на е-винетки

От АПИ призовават за търпение

Станислав решава да си потърси правата на потребител. След позвъняване в АПИ обаче той разбира, може би няма да види повече тези пари.

"Тръгна ходене по мъките, с телефони от сайта, звънях, всеки ме препращаше съответно при друг служител като съответно ми обърна внимание единствено човек от ИТ поддръжката. Обясни ми, че няма вариант законово да си върна преведените пари", допълни той.

Почти 109 000 винетки за хора с увреждания

Почти 109 000 винетки за хора с увреждания

Хората с до и над 50% увреждания имат право на безплатна винетка

Сгрешени данни, въведени при закупуване на стикери, не могат да бъдат коригирани, нито да бъдат връщани парите за винетки с несъществуващи номера, валидирани от системата на АПИ, обявиха от Националната ТОЛ система.

Темата коментира ръководителят на отдел "Информационно обслужване" в Националното ТОЛ управление проф. Олег Асенов. По думите му законодателят ясно е постановил, че отговорност за въвеждането на грешни данни на машините за самообслужване при таксуване на електронна винетка носи потребителят.

По регламент регистрационните номера в България са с букви, които могат да бъдат намерени и на латиница, затова въвеждането, независимо дали е на кирилица или на латиница трябва да съответства на буквения израз на регистрационния номер. Системата обаче не може да проследи валидността на номера.

"Такъв номер теоретично би могъл да съществува. Включително би могъл да съществува номер и от 6 цифри. Както и сме виждали по пътищата и други интересни номера, които съществуват. Защо обаче потребителят няма възможност да върне сумата пари, ако е сгрешил при закупуването на винетка, както би трябвало да се случи с всяка стока и услуга в рамките на ЕС? Защото това, което заплаща потребителят не е стока и не е услуга. Това е държавна такса", тълкува Асенов. Той допълни, че към момента от 1 милион и 500 хиляди закупени е-винетки са регистрирани по-малко от 150 жалби, което е много малък процент. Тези хора обаче не могат законово да си получат парите обратно.

Според Олег Асенов не трябвало да в управлението да има човек с правомощия да редактира данни, защото същият можел утре да започне да злоупотребява с правомощията си.

В Националното ТОЛ управление е създадена работна група, която анализира всички подадени сигнали. Следва в 3-месечен срок групата да обобщи ефективността на системата. След това ще предложат на законодателя евентуални решения. Признават, че ако има пропуск, той не е във функционалността на системата, която стриктно следи разписаното в закона.