Преди началото на строително-монтажни работи строителят трябва да изготви план за управление на строителните отпадъци. Това гласи нова наредба за управлението на строителните отпадъци и за влагането на рециклирани строителни материали. Тя е публикувана на сайта на МОСВ за обществено обсъждане, съобщиха от МОСВ.

Наредбата разширява диапазона на обектите, за които не се изисква План за управление на строителните отпадъци.

Според текстове в проекто-наредбата, публикувана за обсъждане:

Чл.5(1) При извършване на строително-монтажни работи (СМР) и/или премахване на строежи, СО задължително се разделят по вид и се предават за последващоматериално оползотворяванена лица, притежаващи документ по чл. 35 Закона за управление на отпадъците (ЗУО).

(2) Строителните отпадъци по ал. 1 се събират, съхраняват, транспортират и подготвят за оползотворяване разделно.

(3) Строителните отпадъци се подготвят за оползотворяване и се рециклират на площадките по чл. 22, ал. 1.

Чл. 6. Възложителите на СМР и/или премахването на строежи осигуряват селективното разделяне по кодове на цялото количество на образуваните при съответната дейност опасни отпадъци от група 17 на наредбата по чл. 3, ал. 1 ЗУО.

Чл. 7. Предаването и приемането на СО се извършва само въз основа на писмен договор с лица, притежаващи документ по чл. 35 ЗУО за съответната дейност с отпадъци със съответния код съгласно наредбата по чл. 3, ал. 1 ЗУО за класификация на отпадъците.

Чл. 8. Забранява се нерегламентираното изхвърляне, изгаряне, както и всяка друга форма на нерегламентирано третиране на СО, в т. ч. изхвърлянето им в контейнерите за събиране на битови отпадъци или разделно събиране на отпадъци от опаковки.

Чл. 9. Преди започване на СМР и/или премахване на строеж възложителят е отговорен за изготвянето на план за управление на строителните отпадъци(ПУСО) по чл. 11, ал. 1 ЗУО.

Целта на новата разпоредба е отпадъците, които ще се генерират от обектите, за които няма да се изисква такъв план, да се управляват съгласно реда, поставен в съответните общински наредби. Промяната ще облекчи бизнеса и ще е в полза на местните власти, защото дава по-голяма яснота за генерираното количество строителни отпадъци на тяхна територия.

В Наредбата са разписани условията за издаване на документи при дейности със строителни отпадъци на повече от една площадка от един и същ оператор на територията на една РИОСВ.

В момента документи се издават за всяка конкретна площадка - с промяната ще се издава само един документ за работа на територията на една Регионална инспекция по околната среда и водите. За всяка площадка обаче възложителят ще уведомява РИОСВ преди започване и приключване на дейността, свързана с третиране на строителни отпадъци.

Промяната улеснява бизнеса, защото вече няма да е необходимо да се издава документ за всяка конкретна площадка и да се минава през цялата процедура по издаване на такъв вид документи.