На 23 страници Политическо движение “Социалдемократи” направи критически анализ на 800-те дни на кабинта Сакскобургготски в навечерието на тяхното изтичане. Този анализ дава основание и за някои изводи, представени от движението.

•Схемата от социално-икономически мерки за 800 дни на правителството на НДСВ претърпя провал.
•Макроикономическата и финансова стабилност се превърна в самоцел, а не средство за подобряване качеството на живота на българските граждани, обричайки политиката на доходите и като цяло социалната политика в придатък на криворазбрани реформи.
•Като цяло политиката на правителството на НДСВ в областта на данъчното облагане бе подчинена на краткосрочни бюджетни интереси и съвсем умишлено изостави предизборните си обещания за радикална данъчна политика.
•Нерегламнтираният лобизъм, задкулисните машинации, съмненията за подкупност и пристрастност на представителите на НДСВ във връзка с приватизацията се настаниха трайно в общественото съзнание.
•Моралната и политическата легитимация на НДСВ пред българското общество е изчерпана. По най-безцеремонен начин бе променен политическия вот на българския избирател, като НДСВ и лично неговият лидер наложиха следването на политика, коренно различна от тази, която обещаха на изборите през юни 2001 г.

Според движението една от най-слабите страни на правителството на НДСВ е неуспехът при създаването на обещаната благоприятната среда за привличането на чуждестранни инвестиции.
Обемът на чуждестранните инвестиции за 2002 е едва 458 млн. долара – с 355 млн. долара по-малко от 2001 г. Ръстът на инвестициите като процент от БВП е на едно от най-ниските нива за последните години.

Ясните правила за правене на бизнес в България не бяха написани и изпълнени. Показателен е фактът, че от 10 000 обществени поръчки през 2002 г. половината са атакувани по съдебен ред, а само за 42% от тях има публична информация, при това непълна, показва анализът на Политическото движение.

Половин дузина министри и заместник-министри от НДСВ, налагайки “новия морал” в политическото общуване с бизнеса, чрез своите непремерени изказвания влияеха върху пазарните механизми, създавайки впечатление за активната им манипулация.

В анализа се посочва още, че консервативната политика в областта на поддържане на финансовата стабилност е създала нарастващо социално разслояване и забавен растеж.
По неофициални оценки загубата за България от преструктурирането на външния дълг възлиза на 300 000 000 лева. НДСВ не успя да изпълни обещанието си пред избирателите за нулев бюджетен дефицит в нито един от бюджетите за 2002, 2003 или 2004 г, се казва в анализа.

Трудно защитима е и тезата за налагането на нов морал при взимането на политически решения с оглед на последните действия на бивши съпартийци от НДСВ, които обвиниха финансовия министър в сериозен конфликт на интереси при сключване на сделките по външния дълг и подготвиха цяла преписка до прокуратурата.
Неотдавайки никакво внимание на тези сериозни обвинения, министърът поиска правителството на НДСВ само да сключва сделките по външния дълг, без парламентарен контрол. По-късно същият този министър съобщи, че е съгласувал неприетата си оставка с един от синовете на министър-председателя.

Според анализа на Политическо движение “Социалдемократи” публичното обсъждане на радикални мерки за международен контрол и управление на митническата дейност не се е състояло. За пръв път в българската история и в разрез с националните интереси и сигурност, без сериозен обществен дебат, на свое закрито заседание НДСВ “отдаде на концесия” българските митници на английска фирма с многозначителното наименование “Агенти на короната”, след което е засекретило договора.

Претендираното от правителството повишаване събираемостта на митните сборове всъщност е резултат от активизирането на икономическите субекти и нарасналия външнотърговския обмен, както и от повишаването на някои мита.