От Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) препоръчаха да бъде отменена разпоредбата на чл. 5, ал. 5 от Наредбата за цените на лекарствата, тъй като ограничава конкуренцията в няколко аспекта.

Разпоредбите по чл. 5 в Наредбата ограничава ценовата конкуренция и създава ненужно допълнително регулирането на цените на лекарствените продукти. Това е в допълнение на вече предприетите мерки за ограничаване на публичните средства, които НЗОК заплаща за лекарствени продукти, за сметка на пациентите.

Разпоредбата ограничава възможността на някои участници на пазара да предлагат лекарствените си продукти, което би могло да доведе до оттегляне на лекарствени продукти не само от реимбурсния списък, но така също и от пазара на свободна продажба.

Според членовете на КЗК споменатия чл. 5, ал. 5 от Наредбата за лекарствата ограничава конкуренцията. Според КЗК  лекарят  съвместно с пациента трябва да разполага с максимално възможния избор от лекарствени продукти, а не този избор да бъде ограничаван или предопределян от държавната регулация на цените на лекарствените продукти.

КЗК счита, че конкуренцията би била ограничена и от постоянната правна несигурност, която би създала разпоредбата на чл. 5, ал. 5 от Наредбата относно това, дали даден лекарствен продукт отговаря на изискванията за продажба на лекарства, частично заплащани от НЗОК.

От Комисията за защита на конкуренцията са установили, че регулаторната цел на чл. 5, ал. 5 от Наредбата, е да се предотврати доплащане от пациентите за по-скъпите лекарства, ако има по-евтини.

Същевременно КЗК са установили, че има риск пациентите, които желаят да продължат да използват лекарствен продукт, който не отговаря на изискванията на чл. 5, ал. 5, да заплащат пълната му стойност, вместо част от нея да се поеме от НЗОК.

Според комисията, специфичната цел на разпоредбата на чл. 5, ал. 5 от Наредбата би могла да бъде постигната чрез мерки, които да осигурят възможност пациентът, съвместно с лекаря си, да прецени какво доплащане може да си позволи за необходимия му лекарствен продукт, като се предвиди и механизъм за спазването на тези мерки.

Припомняме, Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти е в сила от 30 април 2013 година. Въпросната алинея (5) е публикувана в Държавен вестник, бр. 92 от 2015 г. Тя ще влезе в сила от 01 септември 2016 г., съгласно измененията, публикувани в  ДВ, бр. 14 от 2016 г., в сила от 16.02.2016 г.

Текстът на тази алинея 5 гласи: "За лекарствените продукти, включени в ПЛС (Позитивният лекарствен списък - б.р.) по чл. 262, ал. 6, т. 1 ЗЛПХМ, не може да се начислява доплащане от пациента, по-високо от 60 на сто върху стойността на опаковка, изчислена на база референтна стойност на лекарствения продукт, който е с най-ниската стойност за дефинирана дневна доза (ДДД)/терапевтичен курс, определена по реда на раздел ІІІ от глава шеста при отпускането им в аптека.