Списанието Fortune представи в понеделник своя ежегоден рейтинг на компаниите, които са най-достойни за уважение (world's most admired companies).

Първото място в списъка на 50 най-авторитетни и успешни компании в света за втора поредна година заема Apple.

Тази година беше нелека за Apple поради здравословното състояние на Стив Джобс, но потребителите обаче продължиха да бъдат лоялни към бренда, отбелязва Fortune.

На фона на намаления обем на производство и пониженото търсене на компютърния пазар, компанията успя да продаде за първата четвърт на годината 22,7 милиона iPod (с 3% повече  в сравнение със същия период на миналата година) и 2,5 милиона компютри Mac (с 9%  над същия показател за първата четвърт на 2008 г.), а така също и 4,4 милиона iPhone.

"Затова не е изненадващо, че Apple за втора година поред оглавява нашия списък от компании, предизвикващи най-голямо възхищение", пише изданието.

На втора позиция в рейтинга е Berkshire Hathaway, оглавявана от инвестиционния гуру Уорън Бъфет.

Експертите на деловото издание отбелязват, че акциите клас А на компанията са загубили 49% от цената си в сравнение с пика им през декември 2007 г., но милиардерът е поддържал своите инвестиции благодарение на гиганти като General Electric и Goldman Sachs (също фигуриращи в топ-50 на Fortune).

Като се позовава на думите на влиятелен експерт, Fortune отбелязва, че Бъфет винаги признава грешките си и провежда много открита политика за разлика от други топ-мениджъри, на чиято откровеност не може да се разчита.

Третото място заема компанията Toyota Motors, позициите на която като автопроизводител продължават да са доста устойчиви, отбелязва изданието.

В първата десетка на най-успешните компании в света попадат Google (четвърто място), Johnson & Johnson, Procter & Gamble, FedEx, General Electric, Microsoft (десета позиция).

Критериите, по които се оценяват компаниите, включват иновативна политика, качество на мениджмънта и продукта, дългосрочни инвестиции, социална отговорност, глобална конкурентоспособно, финансови резултати.