2,5% от световната търговия е със стоки менте. Това са показали резултатите от изследване за търговията с имитиращи и фалшифицирани стоки. Негов автор е Пьотър Стрижовски от Организацията за сътрудничество и икономическо развитие.

Пред БНР той коментира, че индустрията с фалшивите стоки е по-голяма от търговията с наркотици. Имало дори банани и кокосови орехи с етикет, който имитирал марката на световен производител на плодове.

Анализите на събраните данни показали, че през 2013 г. вносът на фалшиви продукти е бил 461 млрд. щатски долара. Това прави 2,5 % от световната търговия. В ЕС ментетата заемат 5 % от вноса в съюза. Те възлизат на 116 млрд. щатски долара.

Пьотър Стрижовски подчерта, че това са само част от реалните данни. В тях не било включено вътрешното производство на имитирани продукти, защото за него нямало как да бъдат събрани данни.

Данните от изследването са показали, че производството на фалшификати е концентрирано основно в Азия и по-специално в Китай, който е най-големият производител на имитиращи стоки.

Стрижовски коментира, че е нормално най-голямото производство на фалшиви продукти да е в Китай, тъй като страната е най-големият производител практически на всичко. Китайските компании също страдали от фалшифициране и имитиране на продуктите им.

„В Германия също има голямо производство - на коли, на машини, но германската „фалшива индустрия" е почти нула, сравнение с това, което се случва в Китай”, коментира посочи експертът.

По думите му най-често фалшивите продукти били насочвани към развитите държави или групи от държави – най-често ЕС и САЩ. Това се дължало на факта, че хората в тези държави са готови да платят много, за да получат определена марка. Като цяло обаче фалшиви продукти имало навсякъде. Щом хората са готови да платят за дадена марка, тя е интересна за фалшификаторите.

Експертът обобщи, че всяко нещо, което има марка и носи нейното лого, може да бъде фалшифицирано.

Най-често се фалшифицирали обувки, дрехи, електронни машини, играчки, часовници, дори фармацевтични продукти. Разпространените по цял свят марки са най-честата жертва на имитация. Обувките на „Найк” оглавяват класацията.

Имитирането на много евтини и нискокачествени стоки носи риск за здравето и безопасността, предупреждава Пьотър Стрижовски. Той даде за пример козметиката и пелените за бебета. Пазарът бил залят и с опасни за децата фалшиви играчки.