Само в рамките на 4 месеца Malaysia Airlines загуби два големи самолета. А с това и пълното доверие в пътниците, което означава само едно - край на съществуването й, пише money.bg.

Първото аматьорско видео, показващо черен дим над отломки от падналия самолет на Малайзийските авиолинии се появи в интернет още преди авиокомпанията да пусне в социалната мрежа "Туитър" съобщение, че е изгубила връзка с полет номер MH17 от Амстердам до Куала Лумпур.

На малайзиската компания й се налага за втори път тази година да пуска подобно съобщение, след като на 8-ми март съобщи, че неин Boeing 777-200ER е изчезнал от радарите някъде в Югоизточна Азия, а търсенето на полет MH370 продължава и до днес.

За първи път от терористичните атентати от 11 септември 2001 година две толкова големи машини катастрофират в рамките на толкова кратка времева разлика. Тогава два самолета на American Airlines и United Airlines се разбиха в кулите близнаци в Ню Йорк в рамките на час. В случая обаче става дума за полети на една и съща авиокомпания. И нещо повече - възможно е и двата полета да са били свалени.

Още след първата катастрофа Малайзийските авиолинии бяха изправени пред икономическо бедствие. Въпреки че компанията е част от алианса Oneworld, където членуват утвърдени гиганти като British Airways и Air Berlin, нейните партньори няма как да й помогнат. И въпреки, че персоналът и в двата трагични случая няма установена вина, авиокомпанията вероятно няма да може да успее да преживее втората катастрофа.

Акциите й се търгуват на борсата, като част от тях са и в частни ръце, но контролният пакет се държи от държавата. Още след първата катастрофа дружеството записа най-голямата загуба в икономическата си история. Една от причините: драстичен спад на резервациите, особено по важните линии за Китай и Австралия. И разбираемо, след катастрофата много пътници се уплашиха да не се повтори трагедията. И ето, случи се.

Сега акционерите трябва да решат какво ще бъде бъдещото на компанията. Още след първия случай те обмисляха преструктуриране на дружеството и дори продажбата на части от него. С последната случка обаче е трудно да се каже дали ще се намерят купувачи. По информация на различни медии арабската компания Etihad е водила преговори с ръководството на Малайзийските авиолинии за някаква форма на коопериране.

Друг вариант за спасение е намесата на държавата. Тук обаче идва въпросът дали това въобще е далновидно решение с оглед на репутацията на марката. Ето защо изцяло закриване на компанията и нейното ново регистриране под друго име изглежда по-смислен вариант.

И накрая само за припомняне - след случаите от 11 септември America Airlines и United Airlines дотолкова влошиха репутацията си, че се наложи да обявят по-късно фалит и да бъдат слети с други авиокомпании.