Самолетостроителният гигант Airbus обяви въглеродния отпечатък на своите самолети, което ще помогне за измерване на напредъка, постигнат от авиационната индустрия към целта ѝ за намаляване на емисиите, информира "Франс прес".

Това е първият път, в който производител на самолети публикува въглеродните емисии на самолетите си от началото на съществуването на компанията, а изпълнителният вицепрезидент на Airbus по корпоративните въпроси Джули Кичър заяви, че това е възможност за увеличаване на прозрачността в сектора.

"Наистина искаме да демонстрираме нашия ангажимент за стимулиране на декарбонизацията на сектора", увери тя.

Горещините в Сибир - невъзможни без отпечатъка на човека в климата

Горещините в Сибир - невъзможни без отпечатъка на човека в климата

Десетилетията отделяни парникови газове от хората са довели до покачване на температурата

Понастоящем индустрията представлява 2 процента от глобалните емисии на CO2 според Международната организация за гражданска авиация, но прогнозираното нарастване на пътническия въздушен трафик означава, че може да добави още замърсяване на небето, ако бързо не се вземат мерки.

А между движението "flygskam", шведски неологизъм, който означава "срам за полетите", и нарастващите очаквания за социална отговорност сред инвеститорите, индустрията е под нарастващ натиск да изпълни обещанието си да намали своите въглеродни емисии наполовина от нивата от 2005 г. до 2050 г.

Airbus са изчислили, че 863 самолета, които са доставили през 2019 г., ще отделят 740 млн. тона CO2 по време на приблизително 22 години експлоатация.

За сравнение, през 2019 г. Франция е емитирала 441 млн. тона CO2.

Самолетът без вредни емисии HY4 започва тестови полети

Самолетът без вредни емисии HY4 започва тестови полети

Регулаторните органи в Германия разрешиха...

Airbus използва отчетната мярка за емисиите, използвана от повечето водещи фирми, Протокола за парниковите газове, включително измерване на използването на своите продукти от потребителите.

Airbus посочи обаче, че ефективността на самолетите им се подобрявала.

Компанията е изчислила, че самолетите, доставени през 2019 г., ще произвеждат средно 66,6 грама CO2 на пътник на километър.

През 2020 г. това число е спаднало до 63,5 грама на пътник на километър.

Настоящият търговски самолетен парк, включително по-стари самолети, е изчислено, че изхвърля средно по 90 грама на пътник на километър според неправителствената организация Международен съвет за чист транспорт (ICCT).

ЕС се договори да намали емисиите с 55% до 2030-а

ЕС се договори да намали емисиите с 55% до 2030-а

"Европа е лидерът в борбата срещу изменението на климата"

ICCT изчислява, че колите изхвърлят средно по 122 грама на километър, но тези данни трябва да бъдат разделени на броя на пътниците в превозното средство, за да предложат реално сравнение.

Въпреки че информацията е полезна, Джули Кичър посочи, че тя предлага само моментна снимка на ситуацията днес.

Това е така, защото индустрията се надява да разработи устойчиви самолетни горива, произведени от възобновяеми източници, за да намали емисиите си.

Прогнозираните нива на емисии на въглероден диоксид ще спаднат, ако самолетите, които Airbus е доставила през 2019 г., бъдат сертифицирани да приемат до 50 процента устойчиви самолетни горива, въпреки че наличното количество зелено гориво днес е изключително оскъдно.

"Ако имахме 50 процента устойчиви самолетни горива да влизат в нашите самолети днес, бихме могли да намалим емисиите на вече летящите наши самолети с 40 процента", увери Кичър.

Airbus разкри плановете за първия в света пътнически самолет с нулеви емисии

Airbus разкри плановете за първия в света пътнически самолет с нулеви емисии

Европейската компания разкри три различни концепции

Увеличение до 100 процента устойчиви самолетни горива, използването на водород, произведен по възобновяем начин, или самолети, захранвани от батерии, могат да намалят емисиите още повече.

Но за постигане на целите до 2050 г., както и за насочване към нулеви емисии, е необходима флот от самолети, който е 90 процента по-ефективен от онзи през 2005 г., като се има предвид очакваното увеличение на въздушния транспорт.

Миналата година Airbus пусна три концептуални самолета с нулеви емисии, задвижвани с водород, които според компанията могат да влязат в експлоатация до 2035 г.

Авиационната индустрия също така разчита на по-добър контрол на въздушния трафик и повишаване на ефективността на двигателите за намаляване на емисиите на CO2.